Program skierowany jest do gmin, a także powiatów i związków międzygminnych. To właśnie tam powinni zgłaszać się mieszkańcy z wnioskiem o bezpłatne usunięcie azbestu.
– Chcemy jak najszybciej ten problem rozwiązać. Zachęcamy gminy do większej aktywności oraz zgłaszania problemu. Każdy, kto chce skorzystać z programu, powinien poinformować o tym swoją gminę – mówi Ryszard Gliwiński, prezes Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach.
Jeżeli samorządy chcą skorzystać z tegorocznej transzy pieniędzy, powinny się zgłosić do 18 marca bieżącego roku. Mieszkańcy do realizacji zadania nie dopłacają.
– To mieszkańców nic nie kosztuje, a w mniejszych miejscowościach spotykamy się z takimi sytuacjami, że płyty są wyrzucane do lasu, czy na pola. To sytuacje karygodne, dlatego apelujemy o postępowanie zgodne z przyjętymi zasadami – dodaje Gliwiński.
Szacunkowo w województwie świętokrzyskim do usunięcia jest 300 tysięcy ton azbestu. Rozwiązanie tego problemu zajmie co najmniej 12 lat.