Wśród miast poniżej 300 tysięcy mieszkańców trwa świetna passa Śląska. Już po raz trzeci z rzędu wygrywa Sosnowiec, a na podium towarzyszą mu Częstochowa i Gliwice. Do kompletu brakuje jedynie Katowic, które, choć zaliczyły awans, ostatecznie znalazły się na miejscu piątym, dając się wyprzedzić przez Radom.
Kielce ex equo z Białymstokiem
Drugą połowę tabeli otwierają Białystok i Kielce, wspólnie zajmujące szóstą pozycję. Za nimi plasują się Toruń i Gdynia, zaliczające spory spadek. Zestawienie zamyka, tak samo jak w roku ubiegłym, Rzeszów.
Na szczycie tabeli większych miast, liczących ponad 300 tysięcy mieszkańców, tym razem znalazła Bydgoszcz, która odskoczyła punktowo od zajmującego drugie miejsce Lublina oraz dzielących trzecią pozycję Warszawy i Krakowa.
Kryteria oceny miast
Twórcy rankingu, serwis Oponeo.pl oraz Yanosik biorą pod uwagę średnie prędkości jazdy w poszczególnych miastach, liczbę kolizji oraz zasady funkcjonowania stref płatnego parkowania. Porównują liczbę stacji ładowania aut elektrycznych, a także podstawowe koszty utrzymania samochodu: ceny paliw, koszt ubezpieczenia OC i koszt wymiany opon.
- Nasze dane pochodzą między innymi od ponad pięciu milionów aktywnych użytkowników, którzy tworzą zaangażowaną i wiarygodną społeczność. Dzięki temu mamy pewność, że wnioski płynące z analiz opierają się na rzeczywistych i reprezentatywnych danych – tłumaczy Michał Rożyński z firmy Neptis S.A., do której należy Yanosik. To system ostrzegania o zdarzeniach drogowych, współtworzony przez społeczność polskich kierowców i zawierający ekosystem usług niezbędnych kierowcom.
Nie szukają idealnego miasta
- Zestawienie danych liczbowych nie oddaje w pełni wszystkich nastrojów i obserwacji. Pozwala ono jednak na obiektywną ocenę oraz porównanie aspektów, które dla kierowców niewątpliwie mają znaczenie. Nie szukamy miejsca idealnego, a takiego, które wypada najlepiej na tle pozostałych – dodaje Iza Maciejko-Osmańska z Oponeo.pl.
O udziale miast w rankingu decyduje jedynie liczba mieszkańców. Od pierwszej edycji analizowane są te same, największe polskie miasta, a podział na dwie grupy pozwala na otrzymanie miarodajnych i sprawiedliwych wyników. Jak podkreślają organizatorzy rankingu, samorządy oraz instytucje miejskie nie mają wpływu na realizację projektu. Dostarczają one jedynie pojedyncze, publiczne informacje dotyczące stref płatnego parkowania.
Czy Waszym zdaniem, Kielce to miasto przyjazne kierowcom? Zagłosujcie w sondzie poniżej.

Zobacz galerię zdjęć poniżej: tak wygląda budowa trasy S74 z Mniowa do Kielc.