Spis treści
- S7 ważna też dla świętokrzyskiego
- Obie jezdnie już gotowe
- Trasa za 1,7 miliarda złotych
- S52 - Północna Obwodnica Krakowa
25 kilometrów to łączna długość obu udostępnionych dziś ekspresówek, które w istotny sposób wzmacniają transport nie tylko w województwie małopolskim.
S7 ważna też dla świętokrzyskiego
Oddanie 13,3 km trasy ekspresowej S7 między węzłem Widoma a Północną Obwodnicą Krakowa pozwala na połączenie drogą szybkiego ruchu dwóch największych miast w Polsce – Warszawy i Krakowa. Oba ośrodki połączy 270 km nowoczesnej trasy S7. W województwie małopolskim droga biegnie zupełnie nowym śladem, odchodząc od wyznaczonego jeszcze na początku XIX wieku traktu krakowskiego.
- W 1819 roku wytyczono go przez Radom, Kielce, Miechów i Słomniki. Zastąpił on poprzedni, prowadzący przez Końskie i Nowe Miasto nad Pilicą. Po ponad 200 latach, wytyczony przez inżynierów Dyrekcji Jeneralnej Dróg i Mostów kręty trakt krakowski, znany współcześnie jako droga krajowa nr 7, w całości zastępuje trasa S7. Podróż nią pomiędzy południową obwodnicą Warszawy i północną obwodnicą Krakowa zajmie teraz około 2,5 godziny, niemal dwa razy krócej niż w czasach funkcjonowania starej DK7 prowadzącej przez Radom i Kielce - zaznacza Kacper Michna, rzecznik prasowy krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Obie jezdnie już gotowe
Budowa tej drogi nie jest jeszcze w pełni skończona. Wzdłuż trasy pozostają do zrobienia pewne elementy, m.in. prace na węzłach i ogrodzenia. Dlatego też wprowadzamy ograniczenie prędkości do 80 km/h. Niemniej drogowcy udostępniają kierowcom na całym odcinku obie jezdnie, każdą z dwoma pasami ruchu, z ograniczeniami ruchu na trzech węzłach. Prace na tym odcinku planują skończyć późną wiosną 2025 roku.
- Skomunikowanie S7 z S52 zapewni łącznica, która do czasu ukończenia prac w obrębie węzła Mistrzejowice, będzie obsługiwała ruch w obu kierunkach. To w godzinach szczytu komunikacyjnego może być wąskim gardłem. Węzeł Łuczyce będzie zamknięty do połowy 2025 roku, trwają na nim jeszcze prace. Węzeł Raciborowice do momentu oddania węzła Mistrzejowice będzie działał w ograniczonym stopniu - nie będzie można na nim wjechać w kierunku Krakowa, ani zjechać na nim, jadąc od strony miasta. Ograniczamy tym samym ruch na łącznicy między POK a S7. Do końca 2025 r. planujemy udostępnić kolejny odcinek, między węzłami Grębałów i Nowa Huta - dodaje Kacper Michna.
W połowie 2026 roku drogowcy skończą budowę największego węzła drogowego w województwie małopolskim – Mistrzejowice – a tym samym domkną krakowski ring drogowy.
Trasa za 1,7 miliarda złotych
Trasa S7 to nowoczesna, dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku i rezerwą na ewentualny trzeci pas. Do budowy 13,3 km odcinka drogowcy wykorzystali 210 tysięcy ton mas bitumicznych. Żeby zabezpieczyć przyległe tereny przed skutkami opadów deszczu, powstało 19 zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności 17,2 miliona litrów. Największy z nich ma pojemność ponad 2,7 miliona litrów.
Droga ekspresowa S7 otrzymała 534,8 milionów złotych dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz 420,7 miliona zł dofinansowania z Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko. Koszt prac to prawie 1,7 miliarda złotych. Odcinek wybudowało konsorcjum Gulermak (lider), Gűlermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhűt oraz Mosty Łódź.
S52 - Północna Obwodnica Krakowa
Oddanie 12,3 km trasy Północnej Obwodnicy Krakowa (POK) powoduje, że stolica Małopolski jest coraz bliżej stania się drugim miastem w Polsce (po Łodzi) otoczonym pełnym ringiem dróg szybkiego ruchu. Jak dotąd liczył on 52,2 km, po otwarciu 12,3 km POK jest to już 64,5 km. Brakuje nam jeszcze 5 km S7 między węzłem Mistrzejowice a węzłem Nowa Huta, które planujemy oddać w połowie 2026 roku.
S52 to jedyna obwodnica w Polsce, na której są dwa tunele – Zielonki (653 m) i Dziekanowice (496 m). Są to jedne z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Europie. Poza „standardowymi” już elementami jak czujniki dymu i ciepła, 114 kamerami zwykłymi i termowizyjnymi oraz 42 wentylatorami, zamontowano w nim również system automatycznego gaszenia pożaru, który obejmuje całą długość tunelu.
30 km nowych ekspresówek w 2024 roku
- W sierpniu udostępniliśmy 5,3 km trasy S7 między węzłami Miechów i Szczepanowice, dzięki czemu od granicy województwa świętokrzyskiego do Widomej mieliśmy 37,1 km wygodnej, nowoczesnej drogi. Ta część trasy jest szczególnie ważna dla mieszkańców Miechowa, gdyż dzięki niej kierowcy mogą ominąć miasto, przez które wcześniej biegła droga krajowa nr 7 - wspomina rzecznik krakowskiego oddziału GDDKiA.
Ten odcinek otrzymał 197 milionów złotych z funduszy europejskich. Koszt prac to 1,66 mld zł. Odcinek wybudowało konsorcjum Fabe Polska (lider) i Sp Sine Midas Stroy.