Studenci mają prawo do świadczeń w ramach NFZ, gdy spełniają jeden z warunków:
- mają własny tytuł do ubezpieczenia (np. umowę o pracę, rentę)
- zostali zgłoszeni do ubezpieczenia jako członek rodziny
- są zgłoszeni do ubezpieczenia przez uczelnię.
Jeżeli student jest ubezpieczony przez rodziców czy uczelnię, a w czasie wakacji podejmował pracę, po powrocie musi być zgłoszony przez rodziców/uczelnię ponownie! Dlaczego tak się dzieje? Jeżeli pracodawca studenta odprowadzał za niego składki zdrowotne (np. przy zatrudnieniu na umowę o pracę), to wówczas student automatycznie przestał być ubezpieczony jako członek rodziny, a miał swój własny status ubezpieczenia. Po zakończeniu pracy i powrocie na uczelnię, kiedy już składki nie są już opłacane, student przestaje być ubezpieczony. By to się zmieniło rodzic/uczelnia musi ponownie zgłosić studenta do ubezpieczenia - tłumaczy Beata Szczepanek, rzeczniczka świętokrzyskie oddziału NFZ.
Oczywiście nie każda praca studenta rodzi konieczność ponownego zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego. Dotyczy to sytuacji, gdzie umowa, którą zawarł młody człowiek, wymagała zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych.
Jak zgłosić członka rodziny do ubezpieczenia zdrowotnego?
Wniosek o zgłoszenie członka rodziny do ubezpieczenia zdrowotnego rodzic składa u swojego płatnika składek, np. pracodawcy, zleceniodawcy, ZUS. Ma na to 7 dni od dnia, w którym członek rodziny może zostać objęty ubezpieczeniem. Osoby prowadzące własną firmę zgłoszenie na formularzu ZUS ZCNA kierują bezpośrednio do ZUS za pomocą Platformy Usług Elektronicznych, poczty lub osobiście.
Zgłoszenie do ubezpieczenia przez uczelnię
Jeśli student nie ma własnego tytułu do ubezpieczenia zdrowotnego, a rodzic albo inna osoba uprawniona nie może go zgłosić do ubezpieczenia zdrowotnego (np. rodzice lub dziadkowie nie pracują i nie są ubezpieczeni), może zrobić to uczelnia. Co ważne: uczelnia nie zgłosi studenta do ubezpieczenia automatycznie po rozpoczęciu roku, tylko na jego wniosek złożony w dziekanacie.