Spis treści
Czasowa organizacja ruchu wprowadzona zostanie za pomocą oznakowania kierunkowego. Na tablicach wskazane będą np. kierunki na:
- Radom,
- Kraśnik,
- Lublin.
Do czasu wyprowadzenia stałej organizacji ruchu przekreślone zostaną kierunki na Kielce i Rzeszów. Na łącznik wjedziemy poprzez nowe ronda - na DK9 w Opatowie (okolice Zochcinka) i na DK74 w Adamowie.
Kolejne ułatwienie dla kierowców
Istotnym ułatwieniem w ruchu lokalnym jest także udostępnienie wiaduktu w ciągu drogi gminnej nad budowaną S74 w Okalinie. Otwarcie miało miejsce w poniedziałek 19 maja. Dzięki temu połączeniu okoliczni mieszkańcy nie będą już jeździć objazdem.
- Dla usprawnienia komunikacji wokół Opatowa otwarte zostały już cztery obiekty mostowe i trzy ronda. W ciągu ostatnich miesięcy otwarte zostały trzy wiadukty nad łącznikiem biegnące w ciągach dróg powiatowych (opatowskie ulice Ćmielowska, Lipowska, Graniczna). Można korzystać również z wiaduktu w ciągu drogi powiatowej w Tomaszowie nad budowaną drogą krajową numer 9 - przypomina Małgorzata Pawelec-Buras, rzecznik prasowy kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Jak dodaje, zmiany organizacji ruchu znacznie ułatwiły komunikację lokalną, szczególnie tę zbiorową, skracając czas przejazdu. Mieszkańcy tych rejonów nie muszą już korzystać z objazdów. Do dyspozycji podróżujących pozostają także trzy ronda - na skrzyżowaniu DK9 z łącznikiem północnym w Opatowie, na skrzyżowaniu łącznika z istniejącą DK74 w Adamowie i na skrzyżowaniu budowanej S74 z istniejącą DK9 w Okalinie.
Ważny etap robót na obwodnicy Opatowa
W najbliższych dniach ruszy kolejny etap robót na budowie obwodnicy Opatowa w ciągu DK9 i S74. Na trasie głównej rozpocznie się układanie ostatniej, wierzchniej warstwy ścieralnej nawierzchni. Poprzednie warstwy bitumiczne - podbudowa i wiążąca - ułożone zostały w ponad 90 proc. Roboty nawierzchniowe kontynuowane będą także na obiektach mostowych. Kolejnym planowanym do udostępnienia obiektem jest wiadukt w ciągu DK74 nad S74 w Jałowęsach. Całą obwodnicą i łącznikiem we wszystkich relacjach powinniśmy pojechać w trzecim kwartale tego roku.
- Budowa obwodnicy Opatowa w ciągu DK9 i S74 oraz łącznika północnego w ciągu DK74 została dofinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) - tłumaczy Małgorzata Pawelec-Buras.
Nowe ronda, węzły, mosty...
Ponad 11-kilometrowa obwodnica w ciągu DK9 i S74 biec będzie po południowo-zachodniej stronie Opatowa. Na skrzyżowaniu obecnej "74" z nowym przebiegiem "dziewiątki", a także na włączeniu przyszłej S74 do istniejącej DK9 powstają bezkolizyjne ronda.
W ramach obwodnicy Opatowa budowane są dwa węzły drogowe. Pierwszy na skrzyżowaniu istniejącej DK9 z jej przyszłym przebiegiem i z budowanym tzw. łącznikiem północnym do DK74. Drugi węzeł powstanie w Marcinkowicach, na skrzyżowaniu planowanej drogi ekspresowej S74 z projektowaną DK9, zapewniając także skomunikowanie z drogą wojewódzką nr 757 do Staszowa.
W ramach inwestycji powstaje 20 obiektów inżynierskich, w tym 14 to mosty, wiadukty, estakady, a także kładka dla pieszych. Pozostałe obiekty to duże przepusty ekologiczne. Inwestycja zakłada budowę, w większości po nowym śladzie, odcinka dwujezdniowej DK9 klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości 5,1 km i odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości 6,5 km.
Jak zapowiadają drogowcy, długo oczekiwana obwodnica Opatowa z łącznikiem północnym uwolni miasto od ruchu tranzytowego, korków i spalin. Poprawi jakość życia mieszkańców oraz bezpieczeństwo i komfort podróżujących tranzytem. Znacznie skróci też czas podróżowania drogami krajowymi numer 9 i 74.
Na zdjęciu poniżej wiadukt w Okalinie w ciągu drogi gminnej.

i
