W Kielcach powstanie zajezdnia dla autobusów elektrycznych. Miasto chce kupić prawie 50 pojazdów

i

Autor: Piotr Stańczak/zdjęcie ilustracyjne Zdjęcie ilustracyjne.

Inwestycje

W Kielcach powstanie zajezdnia dla autobusów elektrycznych. Miasto chce kupić prawie 50 pojazdów

2025-01-24 14:48

Zarząd Transportu Miejskiego w Kielcach przygotowuje się do budowy zajezdni dla autobusów elektrycznych. Ma ona powstać na Czarnowie. Sprawdziliśmy, na jakim etapie jest inwestycja.

Spis treści

  1. Powstanie zajezdnia dla autobusów elektrycznych
  2. Koniec budowy w 2027 roku?
  3. Kielce chcą pozyskać 49 autobusów elektrycznych

Nowa zajezdnia ma powstać na działce przy ulicy Kolberga, nieopodal siedziby Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i stacji kolejowej Kielce Herbskie. Wcześniej, w tym miejscu działał skład węgla.

Powstanie zajezdnia dla autobusów elektrycznych

Dariusz Salwa, wicedyrektor Zarządu Transportu Miejskiego powiedział w rozmowie z serwisem kielce.eska.pl, że inwestor podpisał już umowę na wykonanie tak zwanej koncepcji architektonicznej.

- W połowie lutego bieżącego roku powinniśmy otrzymać dwa warianty zagospodarowania tego terenu, następnie wybierzemy jeden z nich, po to, aby wykonawca mógł przygotować ostateczny projekt i jednocześnie wystąpić w naszym imieniu do dostawców mediów. Działki, które chcemy przeznaczyć na budowę zajezdni, liczą łącznie niecałe dwa hektary - informuje wiceszef ZTM.

Według założeń inwestora, na terenie zajezdni powstanie 50 miejsc postojowych dla autobusów elektrycznych, w tym 42 miejsca dla pojazdów o długości dwunastu metrów oraz osiem stanowisk dla przegubowych, liczących 18 metrów. Wykonawca wybuduje także drogi manewrowe. Według założeń miejsca postojowe dla autobusów mają być zadaszone, zostaną tam zamontowane panele fotowoltaiczne.

Koniec budowy w 2027 roku?

- Planujemy także utworzyć na terenie zajezdni dwa miejsca postojowe dla naszych samochodów służbowych, które pomogłyby w nadzorze komunikacji, budynki obsługi technicznej, ponadto budynek z pomieszczeniami socjalnymi i biurami dla kierowców czy też pracowników zajezdni oraz załogi Zarządu Transportu Miejskiego. Powstanie też dyspozytornia, która zajmie się obsługą autobusów na poszczególnych liniach - dodaje wicedyrektor Salwa.

Według obecnych planów budowa zajezdni ma wystartować w przyszłym, 2026 roku i potrwać do połowy 2027. Same roboty kosztowałyby około 20-22 milionów złotych netto, do tego dojdą wydatki na niezbędną dokumentację oraz opłacenie inżyniera nadzoru budowlanego. Jak dodaje zastępca szefa ZTM, Miasto Kielce planuje ubiegać się o dofinansowanie budowy zajezdni z funduszy europejskich dla Polski Wschodniej na lata 2021-27. Pokryłoby ono 85 procent kosztów inwestycji.

Kielce chcą pozyskać 49 autobusów elektrycznych

Na terenie zajezdni powstaną punkty ładowania autobusów elektrycznych, przy czym będą one dostępne tylko dla pojazdów miejskiej komunikacji, nie skorzystają z nich prywatni właściciele czy kierowcy innych samochodów. Drugi punkt ładowania autobusów ma działać na parkingu obok dworca autobusowego przy ulicy Czarnowskiej.

Obecnie Miasto Kielce nie posiada żadnego, zeroemisyjnego autobusu elektrycznego. W najbliższych latach planuje natomiast zakupić w sumie 49 takich pojazdów. 24 pozyska dzięki wsparciu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska (trwa przetarg na wybór dostawcy tych autobusów), kolejne dwadzieścia ma zdobyć dzięki funduszom dla Polski Wschodniej. Ponadto ZTM złożył też wniosek do marszałka województwa świętokrzyskiego o dofinansowanie zakupu pięciu "elektryków", które obsługiwałyby linie w centrum Kielc.

Tak wyglądały dawne autobusy miejskie w Kielcach - zobacz galerię zdjęć poniżej. 

Kielce Radio ESKA Google News
Autor:
Świętokrzyskie. "Kielecki Brodway" doczeka się przebudowy
QUIZ. Co wiesz o osiedlu Herby w Kielcach? Znasz ulice i miejsca? Sprawdź swoją wiedzę
Pytanie 1 z 10
Jak nazywa się stacja kolejowa, przebiegająca przez Herby?