Spis treści
- Skomplikowany montaż
- Kolejne etapy robót na moście w Sandomierzu
- Most łączy świętokrzyskie z Podkarpaciem
Zamontowana konstrukcja stalowa waży około 1300 ton i składa się z 82 elementów, które zespalane były częściowo w wytwórni wykonawcy, częściowo na placu budowy oraz już po zamontowaniu na podporach pomocniczych.
Zamontowane elementy zajmują łącznie około 17 tysięcy metrów kwadratowych. Aktualnie trwają prace poprzedzające betonowanie płyty pomostu czyli deskowania i roboty zbrojarskie.
Skomplikowany montaż
- Montaż nowej konstrukcji stalowej mostu przez Wisłę w Sandomierzu ruszył w listopadzie ubiegłego roku. Zaprojektowane elementy stalowej konstrukcji mostu w Sandomierzu produkowane były od połowy 2023 roku w wytwórni wykonawcy. Część z nich montowana była na podporach zalewowych z użyciem dźwigu, pozostałe zostały nasunięte na podporę nurtową znajdującą się w rzece. W maju bieżącego zakończył się etap nasuwania najcięższego, 300-tonowego elementu stalowej konstrukcji mostu przez Wisłę w Sandomierzu na podporę rzeczną. Skomplikowana i dokładnie monitorowana operacja, którą poprzedziły kilkutygodniowe przygotowania, trwała kilka dni -wspomina Małgorzata Pawelec-Buras, rzecznik prasowy kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Kolejne etapy robót na moście w Sandomierzu
Kolos o długości 100 metrów przemieszczał się dzięki czterem siłownikom, sześciu stalowym linom, specjalnym szynom przesuwnym i ślizgom na podporach pomocniczych. Po umieszczeniu w docelowej lokalizacji został zespolony dzięki zwornikowi z konstrukcją już istniejącą, zamontowaną wcześniej na podporach w terenie zalewowym z użyciem 250-tonowego dźwigu.
Kolejne etapy prac to wykonanie płyty, izolacji, kap chodnikowych, nawierzchni, oświetlenia, instalacji, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i innych elementów obiektu.
Most łączy świętokrzyskie z Podkarpaciem
Budowa mostu potrwa do końca tego roku. W 2025 wykonany zostanie natomiast węzeł w prawobrzeżnej części Sandomierza stanowiący włączenie mostu do układu komunikacyjnego miasta czyli istniejącej drogi krajowej numer 77 poprzez rondo i do projektowanej drogi wojewódzkiej poprzez wiadukt.
- Docelowo sandomierska przeprawa przez Wisłę w ciągu drogi krajowej numer 77 komunikującej województwo świętokrzyskie z Podkarpaciem będzie dwujezdniowa. Po wybudowaniu węzła ruch odbywał się będzie dwoma mostami – tym wybudowanym w 2011 roku i tym aktualnie realizowanym - dodaje Małgorzata Pawelec-Buras.