Spis treści
- S74 bardzo ważna dla regionu
- Obecne korki zmorą kierowców
- Zakres prac na budowie S74 Mniów - Kielce
- Ekspresówka połączy trzy województwa
Wojewoda Świętokrzyski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla ważnego odcinka drogi ekspresowej S74 od Mniowa do Kielc. Pierwsze roboty rozpoczną się jeszcze w tym roku.
S74 bardzo ważna dla regionu
- Uzyskanie decyzji pozwala na rozpoczęcie robót budowlanych, a także procedury związanej z wyceną i wypłatą odszkodowań za nieruchomości pod drogę. O zasadach wypłaty odszkodowań za nieruchomości pod drogę informujemy tutaj. Planowane zakończenie robót ma nastąpić w drugiej połowie 2026 roku. Inwestycję za około 537,7 miliona złotych realizuje w systemie Projektuj i buduj konsorcjum z liderem Mirbud - informuje Małgorzata Pawelec-Buras, rzecznik prasowy kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Odcinek S74 Przełom/Mniów - Kielce Zachód jest następnym, po obwodnicy Opatowa, który przechodzi do etapu robót budowlanych. Inwestycja w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych ma ogromne znaczenie nie tylko dla kierowców podróżujących tranzytem na trasie Łódź - Kielce - Rzeszów, ale kompleksowo rozwiązuje również problem dojazdu ze stref podmiejskich do Kielc.
Obecne korki zmorą kierowców
Aktualnie droga krajowa nr 74, na wjeździe i wyjeździe z Kielc w stronę Mniowa oraz Miedzianej Góry, jest często zakorkowana. Nowy dwujezdniowy przebieg S74 przejmie tranzyt i sprawi, że mieszkańcy gmin Miedziana Góra i Mniów sprawnie dojadą do stolicy województwa. Ekspresówka ułatwi przejazd między województwami łódzkim, świętokrzyskim i podkarpackim. Mieszkańcy Kielc i regionu zyskają bezpieczne i szybkie połączenie z węzłami autostradowymi na A1 i A2. Dzięki inwestycji poprawi się również bezpieczeństwo ruchu drogowego.
W ramach inwestycji wybudowany zostanie odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości około 16,4 kilometra, przebiegający przez teren gmin Mniów, Miedziana Góra i Strawczyn. Droga na fragmencie ok. 400 m, począwszy od miejscowości Przełom, biec będzie istniejącym śladem DK74. Następnie odbije w kierunku południowo-zachodnim i poprowadzona po nowym śladzie skomunikuje się z łącznicą węzła S7 Kielce Zachód, wybudowaną w ramach obwodnicy Kielc.
Zakres prac na budowie S74 Mniów - Kielce
- Powstaną dwa węzły drogowe Mniów (na połączeniu S74 z istniejącą DK74) i Bugaj (na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 748),
- będzie 15 obiektów mostowych (11 w ciągu ekspresowej trasy i czterech nad S74),
- zaprojektowano m.in. 10 wiaduktów drogowych i pięć mostów. Wśród tych obiektów są przejścia dla zwierząt dużych, zarówno zintegrowane z mostami, jak i samodzielne
- w rejonie Lasu Węgrzynowskiego wybudowane zostanie przejście górne dla zwierząt dużych typu zielony most. Ponadto przewidziano 14 przejść dla zwierząt małych i średnich oraz 56 przepustów.
- Zbudowane zostaną również urządzenia ochrony środowiska m.in. ekrany akustyczne (ok. 7,5 km), drogi dojazdowe komunikujące tereny przyległe (około 26 km) oraz Miejsce Obsługi Podróżnych na wysokości Przełomu.
Polecany artykuł:
Ekspresówka połączy trzy województwa
- Obecnie realizujemy sześć odcinków S74 o łącznej długości około 104 km. Ekspresowa trasa skomunikuje województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie. Będzie stanowić także połączenie pomiędzy węzłami autostrad A1 i A2 a realizowaną trasą S19 Via Carpatia. W ubiegłym roku rozpoczęły się roboty budowlane na obwodnicy Opatowa w ciągu DK9/S74 i łączniku północnym do obwodnicy w ciągu DK74. Tymi odcinkami pojedziemy w przyszłym roku. W tym roku, po przekazaniu placu budowy, rozpoczną się prace na odcinku S74 Mniów – Kielce (16,4 km), które planowane są do 2026 roku - dodaje Małgorzata Pawelec-Buras.
W tym roku kielecki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad złożył wnioski o ZRID dla inwestycji na odcinkach S74 granica woj. łódzkiego – Mniów, węzeł Kielce Zachód – Kielce i Łagów – Opatów. Zgodnie z podpisaną w marcu br. umową wniosek o wydanie decyzji ZRID dla odcinka S74 Cedzyna – Łagów (30 km) powinien zostać złożony w pierwszym kwartale 2025 roku.
- Po zakończeniu realizacji tej inwestycji w 2028 roku, trasa ekspresowa S74 zyska ciągłość na nieprzerwanym odcinku o długości ponad 110 km - od granicy województw łódzkiego i świętokrzyskiego do Opatowa. Obecnie Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie rozpatruje wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla ok. 70-kilometrowego odcinka S74 Opatów – Nisko. Łączna wartość realizowanych obecnie kontraktów w ciągu drogi ekspresowej S74 w województwie świętokrzyskim to prawie 5 miliardów złotych - wyjaśnia rzeczniczka GDDKiA w Kielcach.