Spis treści
- S74 bardzo ważna dla regionu
- Obecne korki zmorą kierowców
- Zakres prac na budowie S74 Mniów - Kielce
- Ekspresówka połączy trzy województwa
Wojewoda Świętokrzyski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla ważnego odcinka drogi ekspresowej S74 od Mniowa do Kielc. Pierwsze roboty rozpoczną się jeszcze w tym roku.
S74 bardzo ważna dla regionu
- Uzyskanie decyzji pozwala na rozpoczęcie robót budowlanych, a także procedury związanej z wyceną i wypłatą odszkodowań za nieruchomości pod drogę. O zasadach wypłaty odszkodowań za nieruchomości pod drogę informujemy tutaj. Planowane zakończenie robót ma nastąpić w drugiej połowie 2026 roku. Inwestycję za około 537,7 miliona złotych realizuje w systemie Projektuj i buduj konsorcjum z liderem Mirbud - informuje Małgorzata Pawelec-Buras, rzecznik prasowy kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Odcinek S74 Przełom/Mniów - Kielce Zachód jest następnym, po obwodnicy Opatowa, który przechodzi do etapu robót budowlanych. Inwestycja w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych ma ogromne znaczenie nie tylko dla kierowców podróżujących tranzytem na trasie Łódź - Kielce - Rzeszów, ale kompleksowo rozwiązuje również problem dojazdu ze stref podmiejskich do Kielc.
Obecne korki zmorą kierowców
Aktualnie droga krajowa nr 74, na wjeździe i wyjeździe z Kielc w stronę Mniowa oraz Miedzianej Góry, jest często zakorkowana. Nowy dwujezdniowy przebieg S74 przejmie tranzyt i sprawi, że mieszkańcy gmin Miedziana Góra i Mniów sprawnie dojadą do stolicy województwa. Ekspresówka ułatwi przejazd między województwami łódzkim, świętokrzyskim i podkarpackim. Mieszkańcy Kielc i regionu zyskają bezpieczne i szybkie połączenie z węzłami autostradowymi na A1 i A2. Dzięki inwestycji poprawi się również bezpieczeństwo ruchu drogowego.
W ramach inwestycji wybudowany zostanie odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości około 16,4 kilometra, przebiegający przez teren gmin Mniów, Miedziana Góra i Strawczyn. Droga na fragmencie ok. 400 m, począwszy od miejscowości Przełom, biec będzie istniejącym śladem DK74. Następnie odbije w kierunku południowo-zachodnim i poprowadzona po nowym śladzie skomunikuje się z łącznicą węzła S7 Kielce Zachód, wybudowaną w ramach obwodnicy Kielc.
Zakres prac na budowie S74 Mniów - Kielce
- Powstaną dwa węzły drogowe Mniów (na połączeniu S74 z istniejącą DK74) i Bugaj (na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 748),
- będzie 15 obiektów mostowych (11 w ciągu ekspresowej trasy i czterech nad S74),
- zaprojektowano m.in. 10 wiaduktów drogowych i pięć mostów. Wśród tych obiektów są przejścia dla zwierząt dużych, zarówno zintegrowane z mostami, jak i samodzielne
- w rejonie Lasu Węgrzynowskiego wybudowane zostanie przejście górne dla zwierząt dużych typu zielony most. Ponadto przewidziano 14 przejść dla zwierząt małych i średnich oraz 56 przepustów.
- Zbudowane zostaną również urządzenia ochrony środowiska m.in. ekrany akustyczne (ok. 7,5 km), drogi dojazdowe komunikujące tereny przyległe (około 26 km) oraz Miejsce Obsługi Podróżnych na wysokości Przełomu.
Ekspresówka połączy trzy województwa
- Obecnie realizujemy sześć odcinków S74 o łącznej długości około 104 km. Ekspresowa trasa skomunikuje województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie. Będzie stanowić także połączenie pomiędzy węzłami autostrad A1 i A2 a realizowaną trasą S19 Via Carpatia. W ubiegłym roku rozpoczęły się roboty budowlane na obwodnicy Opatowa w ciągu DK9/S74 i łączniku północnym do obwodnicy w ciągu DK74. Tymi odcinkami pojedziemy w przyszłym roku. W tym roku, po przekazaniu placu budowy, rozpoczną się prace na odcinku S74 Mniów – Kielce (16,4 km), które planowane są do 2026 roku - dodaje Małgorzata Pawelec-Buras.
W tym roku kielecki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad złożył wnioski o ZRID dla inwestycji na odcinkach S74 granica woj. łódzkiego – Mniów, węzeł Kielce Zachód – Kielce i Łagów – Opatów. Zgodnie z podpisaną w marcu br. umową wniosek o wydanie decyzji ZRID dla odcinka S74 Cedzyna – Łagów (30 km) powinien zostać złożony w pierwszym kwartale 2025 roku.
- Po zakończeniu realizacji tej inwestycji w 2028 roku, trasa ekspresowa S74 zyska ciągłość na nieprzerwanym odcinku o długości ponad 110 km - od granicy województw łódzkiego i świętokrzyskiego do Opatowa. Obecnie Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie rozpatruje wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla ok. 70-kilometrowego odcinka S74 Opatów – Nisko. Łączna wartość realizowanych obecnie kontraktów w ciągu drogi ekspresowej S74 w województwie świętokrzyskim to prawie 5 miliardów złotych - wyjaśnia rzeczniczka GDDKiA w Kielcach.