Przetargi na realizację trzech odcinków S74 o łącznej długości około 76 km kielecki oddział GDDKiA ogłosił pod koniec stycznia tego roku.
Budowa S74 w Świętokrzyskiem. Dużo chętnych firm
- Zaprojektowaniem i wybudowaniem trasy od granicy z województwem łódzkim do Mniowa zainteresowanych jest 10 wykonawców. Złożone przez nich oferty w przedziale cenowym od około 1 do 1,2 miliarda złotych mieszczą się w kwocie, jaką zamawiający przeznaczył na realizację inwestycji (ok. 1,3 mld zł). Średnia wartość ze złożonych ofert to około 86 procent wartości naszego kosztorysu, gdzie najniższa złożona oferta stanowiła 75 proc., z kolei najdroższa to 93 proc. - mówi Małgorzata Pawelec, rzecznik kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Do przetargu na realizację odcinka Cedzyna - Łagów stanęło natomiast jedenastu wykonawców, którzy złożyli oferty opiewające na kwoty od około 1,1 (co stanowi 69 procent kosztorysu GDDKiA) do ponad 1,6 mld zł (to ok. 98 proc. wartości kosztorysu GDDKiA). Z kolei na odcinek od Łagowa do Opatowa wpłynęły oferty dwunastu wykonawców, którzy zaproponowali zrealizowanie inwestycji za kwoty od około 632 do prawie 825 milionów złotych - czyli odpowiednio stanowią one 75 i 98 procent wartości kosztorysu.
Kiedy umowy na budowę S74?
- Komisje przetargowe przystępują do analizy ofert w celu wyłonienia wykonawców. Podpisanie umów na realizacje inwestycji planowane jest w drugiej połowie roku po zakończeniu postępowań przetargowych. Wyłonieni w przetargach wykonawcy będą mieli za zadanie zrealizowanie inwestycji w systemie projektuj i buduj w ciągu 39 miesięcy od podpisania umów, z wyłączeniem okresów zimowych - dodaje Małgorzata Pawelec.
Po wybudowaniu tych trzech odcinków, w 2027 r., pojedziemy przez woj. świętokrzyskie aż 110-kilometrowym nieprzerwanym ciągiem drogi ekspresowej S74. Trasa połączy w przyszłości województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie, poprawiając także skomunikowanie z lubelskim.