Budowa wschodniej obwodnicy Kielc. Mieszkańcy protestują, co dalej z inwestycją?

i

Autor: Facebook/Gmina Masłów Pod koniec listopada budowie wschodniej obwodnicy Kielc sprzeciwili się m.in. mieszkańcy gminy Masłów.

Ważne!

Budowa wschodniej obwodnicy Kielc. Mieszkańcy protestują, co dalej z inwestycją?

2023-12-08 9:28

Zakończyły się konsultacje społeczne w sprawie budowy wschodniej obwodnicy Kielc. Nie wiadomo na razie, jaki będzie ostateczny przebieg trasy.

Pod ocenę mieszkańców, instytucji oraz różnych organizacji poddano trzy warianty trasy, która ma biegnąć po wschodniej stronie Kielc. Opracowała je firma Neotrans, która wygrała przetarg ogłoszony przez Świętokrzyski Zarząd Dróg Wojewódzkich. Obwodnica miałaby odciążyć w przyszłości ruch na trasie krajowej numer 73, która przebiega przez Kielc. Mowa zwłaszcza o Alei Solidarności i Źródłowej. Praktycznie wszystkie opcje przebiegu trasy wzbudziły społeczne niezadowolenie.

Protest przeciwko wschodniej obwodnicy Kielc

Duże zainteresowanie wzbudziło spotkanie przedstawicieli inwestora z mieszkańcami, które odbyło się pod koniec listopada w podkieleckim Masłowie. O społecznych protestach w sprawie tej trasy pisaliśmy szerzej tutaj: Mieszkańcy przeciwko budowie wschodniej obwodnicy Kielc. Gmina Masłów szykuje uchwałę.

- Usłyszeliśmy bardzo dużo uwag i krytycznych opinii dotyczących zaproponowanych wariantów trasy. Teraz pracownicy Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich (ŚZDW) rozpoczną analizę zgłoszonych wniosków, zakładamy, że potrwa to około dwóch miesięcy. Oczywiście będziemy chcieli wyjść naprzeciw mieszkańcom i tam, gdzie będzie to możliwe, uwzględnić zgłoszone przez nich uwagi – powiedział członek zarządu województwa świętokrzyskiego Tomasz Jamka.

Trzy warianty przebiegu obwodnicy Kielc

Przyszła obwodnica ma liczyć 14 kilometrów długości, rozpoczynać się na ulicy Ściegiennego i okrążać Kielc od strony wschodniej. Droga ma biec przez Mójczę do Domaszowic. Pierwszy wariant przecina zabudowaną część miejscowości i przez ogródki działkowe dochodzi do ul. Radomskiej. Kolejna koncepcja zakłada przebieg drogi wzdłuż trasy S74 w Domaszowicach.

W trzecim wariancie w mniejszym stopniu ingeruje w tereny zabudowane w Domaszowicach, natomiast przecina kompleks podmiejskich ogrodów działkowych. Dwa z wariantów przechodzą również przez budowane osiedle Widok przy ulicy Radomskiej w Kielcach, gdzie ma powstać pięć pięciokondygnacyjnych bloków.

Będzie czwarta opcja przebiegu trasy?

Mieszkańcy podkieleckich miejscowości nie akceptują żadnego z trzech projektów. W pismach skierowanych do mediów zwrócili uwagę, że planowana obwodnica "nie wyprowadza ruchu kołowego poza miasto, a tylko spycha go na jego przedmieścia", a konsekwencjami powstania planowanej drogi w tym obszarze "będą nieznośny hałas, dalsze utrudnia w przemieszczaniu się pomiędzy podzielonymi częściami miejscowości".

- Na tym etapie nie jestem w stanie powiedzieć czy powstanie jeszcze kolejny (czwarty) wariant drogi. Na razie pracownicy ŚZDW skupią się na przeanalizowaniu zgłoszonych uwag w konsultacjach społecznych, które jak widzimy, okazały się bardzo potrzebne – dodał wicemarszałek Jamka.

Wstępnie koszt budowy obwodnicy szacowano na około pół miliarda złotych. Na razie nie wiadomo, z jakich źródeł miałaby być finansowana.

Świętokrzyskie. Parada Mikołajów i odpalenie światełek na choince w Kielcach