Spis treści
Inwestor, kielecki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który przygotowuje budowę 5-kilometrowego odcinka S74 w stolicy województwa, przekonuje, że przyniesie ona wiele korzyści, między innymi oddzieli ruch tranzytowy od lokalnego. Obecnie zarówno kierowcy tirów jak też mieszkańcy miasta czy okolic stoją w korkach na ulicach Jesionowej i Łódzkiej. W tak zwanych godzinach szczytu na przejechanie kilku kilometrów ze wschodu na zachód Kielc potrzeba niekiedy nawet pół godziny. Drogowcy przekonują, że po oddaniu do użytku nowego odcinka trasy, czas ten wyniesie raptem... kilka minut.
Mieszkańcy protestują
Swoje obawy mają jednak lokalne władze i sami mieszkańcy. Ci drudzy, szczególnie z osiedli Sady czy Szydłówek, obawiają się, że sąsiedztwo nowej trasy skaże ich na smród oraz inne uciążliwości. Protestujący przeciwko budowie S74 w Kielcach domagają się wschodniej obwodnicy, która całkowicie omijałaby miasto. 14 lutego zorganizowali pikietę w rejonie ulic Jesionowej i Klonowej, gdzie blokowali obecny odcinek trasy (galerię zdjęć z tego wydarzenia znajdziecie powyżej).
Czytaj więcej:
- Mieszkańcy Kielc nie chcą ekspresówki w mieście! "W czym jesteśmy gorsi od Ursynowa?"
- Budowa trasy ekspresowej w Kielcach. Mieszkańcy protestują, co na to wojewoda i ministerstwo?
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad złożyła wniosek do wojewody świętokrzyskiego o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (tak zwanego ZRID). Aktualnie dokumenty analizuje Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, potem ponownie wrócą one do wojewody i ten wyda stanowisko. Jeśli będzie pozytywne dla inwestora, ten może szykować się do rozpoczęcia budowy. Biurokratyczna, ale niezbędna, procedura może potrwać jeszcze kilka miesięcy.
Co z S74? Ministerstwo Infrastruktury odpowiada
Czy na tym etapie możliwe są w ogóle zmiany w projekcie tej trasy? Czy rząd uwzględni postulaty protestujących mieszkańców? W środę 19 lutego serwis kielce.eska.pl dostał w tej sprawie odpowiedź od Anny Szymańskiej, rzeczniczki prasowej Ministerstwa Infrastruktury. Odpowiedź w całości publikujemy poniżej.
"Umowa na realizację odcinka drogi ekspresowej S74 węzeł Kielce Zachód – Kielce została podpisana w styczniu 2023 roku. Inwestycja powstaje w systemie Projektuj i buduj. Zadanie to jest na bardzo zaawansowanym etapie - wykonawca opracował już projekt budowlany i w marcu 2024 roku złożył do Wojewody Świętokrzyskiego wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). W styczniu br. Wojewoda Świętokrzyski poinformował o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji ZRID, a Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Kielcach rozpoczął obligatoryjną ponowną ocenę oddziaływania inwestycji na środowisko. Wydanie decyzji ZRID pozwoli na rozpoczęcie robót budowlanych.
Nowa droga powstaje w zarezerwowanym dla niej korytarzu, w śladzie istniejącej DK74, na przeważającej długości sąsiadującym z terenami bez zabudowy typowo osiedlowej. Tam, gdzie zaczynają się budynki mieszkalne trasa wprowadzona zostanie w tunel, a zajętość terenu pod inwestycję na tym odcinku będzie zminimalizowana.
Rozwiązania techniczne w obrębie nowej trasy były wielokrotnie konsultowane i uzgadniane z władzami miast, miejskimi instytucjami i mieszańcami Kielc. Wynikiem dialogu były liczne zmiany do projektu wprowadzone na etapie opracowywania dokumentacji oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Projekt drogi opracowany został zgodnie z wydaną przez RDOŚ decyzją środowiskową, która jest prawomocna i ostateczna. Złożenie wniosku o ZRID poprzedziły konsultacje społeczne.
Zostały też wprowadzone zmiany w projekcie w odpowiedzi na nowe uwagi miasta i mieszkańców w zakresie komunikacji lokalnej. Dotyczyły one m.in. doprojektowania odcinków dróg rowerowych, sygnalizacji świetlnej, nowej lokalizacji przejścia dla pieszych czy też poszerzenia fragmentu drogi dojazdowej. Dodatkowo w listopadzie 2024 r. przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad spotkali się z przedstawicielami zarządów wspólnot mieszkaniowych, aby omówić usytuowanie ekranów akustycznych między ulicami Klonową a Warszawską.
Budowa drogi ekspresowej S74 w Kielcach to kluczowa inwestycja dla miasta, województwa oraz połączeń międzyregionalnych. Mieszkańcom regionu świętokrzyskiego i podkieleckich gmin zapewni komfortowy wjazd do stolicy województwa. Trasa wejdzie w skład realizowanego obecnie ponad stukilometrowego ciągu S74 od granicy z województwem łódzkim do Opatowa, a w przyszłości będzie częścią trasy prowadzącej przez Tarnobrzeg do drogi ekspresowej S19 łączącej Lublin i Rzeszów. Ułatwi więc mieszkańcom Kielc dojazd do węzłów autostradowych w okolicach Łodzi i przejść granicznych w woj. podkarpackim.
Mieszkańcy Kielc będą mieli na terenie miasta nowe, bezpieczne chodniki i ścieżki rowerowe, również na tych odcinkach, na których brakowało takich rozwiązań. Do budowy S74 przez Kielce dostosowany został węzeł Kielce Zachód, wybudowany w ramach realizacji S7, jak i dalszy odcinek S74 Kielce - Cedzyna. Przejście przez Kielce stanowić będzie ich naturalne połączenie i zlikwiduje „wąskie gardło”, jakim obecnie jest przejazd przez miasto. Oddzielając ruch tranzytowy od lokalnego, inwestycja przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa oraz komfortu wszystkich użytkowników trasy.
Budowa S74 przez Kielce nie wyklucza innych rozwiązań komunikacyjnych, które wyprowadzą ruch tranzytowy z Kielc" - czytamy w odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury.
