Wideo i galeria zdjęć

Dworzec PKP Kielce Główne już po przebudowie. Pasażerowie z niego korzystają, ale nie wszystko działa!

2023-12-17 1:02

Zakończyła się przebudowa dworca kolejowego Kielce Główne przy ulicy Żelaznej. Zdania na temat jego wyglądu są podzielone, niestety - w pierwszych dniach nie obyło się bez awarii oraz niedoróbek...

Inwestycja w Kielcach kosztowała łącznie prawie 56 milionów złotych brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., wykonawcą robót jest firma MGBuilding z Kielc, a projekt przebudowy dworca wykonała pracownia Pas Projekt z Nadarzyna.

Przebudowa dworca w Kielcach trwała prawie dwa lata

- Modernistyczny, o nowoczesnym wyglądzie, z elewacją ze szkła i piaskowca, z komfortowym i  funkcjonalnie zaaranżowanym wnętrzem, a do tego przyjazny środowisku i bezpieczny, taki jest po przebudowie dworzec Kielce Główne - w ten sposób nowy dworzec po przebudowie prezentują Polskie Koleje Państwowe.

- Inwestycja trwała blisko dwa lata. Choć zachowano bryłę modernistycznego, bo pochodzącego z lat 1965-71 dworca, to jego wygląd i wnętrze przeszły olbrzymią metamorfozę. W centralnej części elewacja została całkowicie przeszklona, tworząc niemal jednolitą taflę z  delikatnymi podziałami pionowymi i poziomymi. Skrzydła budynku wykończono szkłem i piaskowcem. Bryła zyskała również nową iluminację nocną, na szczycie obiektu od strony peronów i miasta pojawiły się podświetlane napisy z nazwą dworca - wskazuje Bartłomiej Sarna z biura prasowego PKP S.A.

Kącik zabaw i udogodnienia dla niepełnosprawnych

Przestrzeń obsługi podróżnych skoncentrowano wokół przestronnego, mierzącego 500 metrów kwadratowych holu będącego jednocześnie poczekalnią dla pasażerów.

– Przebudowa dworca w Kielcach była jedną z większych i ciekawszych inwestycji realizowanych w Programie Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Dzięki niej, przy zachowaniu historycznej bryły, budynek zyskał elegancki i współczesny wygląd. Przemianę przeszło również jego wnętrze. Stało się ono komfortową i funkcjonalną przestrzenią obsługi pasażerów. Dla najmłodszych zaaranżowano specjalny kącik zabaw dla dzieci. Dworzec jest również przyjazny osobom z niepełnosprawnościami i środowisku. Jestem przekonany, że będzie on dobrze służył pasażerom – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Dworzec wyposażono w wiele rozwiązań przyjaznych osobom z niepełnosprawnościami, dzięki którym poruszanie się w jego przestrzeni będzie jeszcze łatwiejsze. Poza windami, pochylnią przy wejściu od strony miasta, zastosowano szereg ułatwień dla osób niewidomych i niedowidzących – plany dotykowe, oznaczenia w alfabecie Braille’a czy ścieżki prowadzące z polami uwagi. Przy kasach zamontowano natomiast urządzenia wzmacniające sygnał aparatów słuchowych.

Dworzec ma korzystać z "zielonej energii"

Obiekt wyposażono w energooszczędne oświetlenie, system inteligentnego zarządzania budynkiem odpowiedzialny m.in. za optymalizację zużycie energii elektrycznej, cieplnej oraz wody, a także 27 paneli fotowoltaicznych do pozyskiwania „zielonej energii”. Po przebudowie obiekt jest też mniej energochłonny dzięki zastosowaniu materiałów budowlanych o wysokiej izolacyjności cieplnej. Nad bezpieczeństwem pasażerom czuwają nowoczesne systemy monitoringu i przeciwpożarowe.

Metamorfozę przejdzie również teren przy południowym skrzydle dworca, gdzie obecnie stoi dworzec tymczasowy. Po jego rozbiórce powstaną tam: niewielki parking samochody, wiata rowerowa oraz zostaną zamontowane elementy małej architektury: ławki, kosze, lampy. Na nowo zostaną urządzone tereny zielone, gdzie poza trawnikiem zaplanowano nasadzenia drzew i krzewów.

Zgrzyt - awaria drzwi

Obiekt służy pasażerom i pracownikom kolei od piątku 15 grudnia. Dworzec tymczasowy zostanie rozebrany, na razie na zewnątrz w wielu miejscach widać jeszcze pozostałości po robotach budowlanych, aktualnie trwa jprzebudowa peronu 1, bezpośrednio przy nowym dworcu. Niestety, jeśli chodzi o nową siedzibę dworca, to mimo okazałej, powyższej prezentacji, trzeba też przyznać, iż jest trochę niedoróbek i niedogodności. Automatyczne drzwi w wejściu głównym od strony postoju taksówek są... nieczynne, nie działały także w sobotę, kiedy byliśmy na miejscu. Podróżni muszą korzystać z bocznych drzwi.

Problem z napisem

Nowością są schody przy głównym wejściu oraz podjazd dla wózków. Sęk w tym, że przy tym drugim już dużo jest niedopałków po papierosach, które podróżni palą na zewnątrz. Brak popielnicy powoduje, że "pety" lądują między ścianą a podjazdem, co jest widokiem mało schludnym. W sobotę wieczorem nie świecił się także napis "Kielce Główne" od strony ulicy Żelaznej. Choć może nie są to poważne awarie czy niedoróbki, to jednak tych usterek w ciągu pierwszych dwóch dni pojawiło się zdecydowanie zbyt wiele, zważywszy na to, że nie tak dawno zakończyły się przecież odbiory techniczne...

Dworzec PKP Kielce Główne już po przebudowie. Pasażerowie już z niego korzystają, ale są... niedoróbki!

i

Autor: Piotr Stańczak Podświetlenie napisu "Kielce Główne" od strony ulicy Żelaznej w sobotę nie działało...

Stary tunel w Kielcach domaga się remontu

Na pewno modernizacji wymaga tunel podziemny pod dworcem (łączy ulice Sienkiewicza i Mielczarskiego), jego wygląd już pozostawia wiele do życzenia. Kielce Główne - Dworzec Kolejowy PKP, strona na Facebooku prowadzona przez pasażerów i kolejarzy zauważa, że kieleckie przejście podziemne jest najstarsze w kraju i nie przechodziło modernizacji.

- Na nowy tunel podziemny z ruchomymi schodami i windami jeszcze musimy poczekać, gdyż jest to osobna inwestycja PKP Polskie Linie Kolejowe SA w ramach planowanej przebudowy linii nr 8 z 1885 roku między Krakowem a Warszawą. Jak długo? Teraz to pytanie do nowego Ministerstwo Infrastruktury - wskazuje strona Kielce Główne - Dworzec Kolejowy PKP.