Spis treści
- Pociągi do Sandomierza zwiększą prędkość
- Nowe, wygodne perony i przystanki w Świętokrzyskiem
- Program za 14 milionów
- Ważne inwestycje w Skarżysku, Kozłowie i Sędziszowie
- Szybsza podróż z Kielc do Buska
W ubiegłym tygodniu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A przeprowadziły testy obciążeniowe nowego mostu kolejowego nad rzeką Trześniówką, a w ostatnich dniach zakończyły się prace przy regulacji sieci trakcyjnej i odbiory. Linia kolejowa 25 na odcinku Dwikozy – Sandomierz jest gotowa.
Pociągi do Sandomierza zwiększą prędkość
Oznacza to zakończenie modernizacji szlaku łączącego jedne z najważniejszych miast województwa świętokrzyskiego. Wraz z wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy pociągi ponownie pojadą pomiędzy Skarżyskiem-Kamienną a Sandomierzem.
- Otwarcie tego odcinka linii kolejowej nr 25 to zwiększenie potencjału transportu towarów na wschód Polski. Dzięki modernizacji infrastruktury pasażerskiej, przewoźnicy będą mieli możliwość rozwoju połączeń regionalnych w przyszłości – mówi Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
- Ten ważny szlak kolejowy przeszedł kompleksową modernizację. Nowe mosty kolejowe i inne elementy infrastruktury zapewnią długotrwałe użytkowanie tej linii zarówno w ruchu pasażerskim, jak i towarowym – mówi Piotr Wyborski, Prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
Dzięki inwestycji pociągi pasażerskie będą mogły tam rozwijać prędkość do 120 km/h a towarowe do 80 km/h.
Nowe, wygodne perony i przystanki w Świętokrzyskiem
- Dzięki inwestycji PLK SA współfinansowanej przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia, przyspieszyliśmy pociągi, ułatwiliśmy dostęp do kolei i zwiększyliśmy bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych. Podróżni korzystają z wygodnych peronów na stacjach i przystankach, m.in. w Starachowicach, Kunowie, Ostrowcu Świętokrzyskim i Jakubowicach - informuje Piotr Hamarnik z zespołu prasowego spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Jak dodaje, wszystkie zostały zaprojektowane tak, by umożliwić korzystanie z nich również osobom, które mają ograniczone możliwości poruszania się. - W ramach projektu za przeszło 676 milionów złotych netto zmodernizowaliśmy również sieć trakcyjną i przeszło 100 różnych obiektów inżynieryjnych - dodaje Hamarnik.
Program za 14 milionów
Również 15 grudnia podróżni skorzystają z nowych przystanków w Podchojnach (powiat jędrzejowski) i Piekoszowie (kielecki). Obiekty są realizowane dzięki „Rządowemu programowi budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021–2025”. To kolejne nowe przystanki wybudowane przez PLK SA w województwie świętokrzyskim. Od czerwca podróżni wsiadają do pociągów z peronów w Nidzie i Stawianach Pińczowskich.
Równolegle trwa modernizacja przystanków w Ludyni, Brzezinach i Górkach Szczukowskich (odpowiednio w powiatach włoszczowskim i kieleckim). W sumie w tym roku „program przystankowy” kosztował kolejarzy około 14 milionów złotych netto.
Ważne inwestycje w Skarżysku, Kozłowie i Sędziszowie
Wygodniej do pociągów wsiadają również mieszkańcy Skarżyska-Kamiennej, którzy korzystają z połączeń w kierunku Tomaszowa Mazowieckiego. W marcu zakończyła się modernizacja peronu numer 1a, który został powiększony i podwyższony. Dzięki ścieżkom naprowadzającym i nawierzchni o zróżnicowanej strukturze bez przeszkód korzystają z niego wszyscy podróżni.
Ważnym elementem rozwoju kolei w regionie jest modernizacja linii kolejowej nr 8. W listopadzie rozpoczęły się pierwsze prace przy przebudowie odcinka Kozłów – Sędziszów.
- W październiku ogłosiliśmy przetarg na modernizację innego fragmentu tej linii, odcinka Skarżysko-Kamienna – Tumlin. W ramach inwestycji wymienimy tory, sieć trakcyjną i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Dzięki zwiększeniu prędkości pociągów skrócą się podróże na najważniejszym szlaku kolejowym w województwie. Inwestycje o szacunkowej wartości przeszło miliarda zł netto finansowane są z budżetu państwa i zrealizowane będą do 2028 roku - mówi przedstawiciel biura prasowego PKP PLK.
Szybsza podróż z Kielc do Buska
Kolejarze wymienili także fragmenty torów we Włoszczowicach, Busku-Zdroju i Szarbkowie. Dzięki oczyszczeniu i regulacji torów zwiększyła się prędkość pociągów na 5-kilometrowym odcinku linii kolejowej z Kielc do Buska-Zdroju. W ramach inwestycji finansowanej z Krajowego Planu Odbudowy wymienili tory i część rozjazdów na stacji kolejowej Kielce Herbskie. Dzięki temu poprawiają się możliwości kolei na linii w kierunku Częstochowy.
- Zwiększenie bezpieczeństwa i niezawodności w transporcie towarów poprawi się dzięki modernizacji 4 przejazdów kolejowo-drogowych na linii kolejowej nr 70. W sumie w 2024 roku zrealizujemy zadania za ponad 17 milionów złotych netto - podsumowuje Piotr Hamarnik.
Trwa przebudowa ulicy Seminaryjskiej w Kielcach - ta inwestycja to zmora wielu kierowców. Zobacz galerię zdjęć poniżej.