Budynek kieleckiego dworca został oddany do użytku w 1971 roku. Przebudowa rozpoczęła się na początku ubiegłego roku. Bryła budynku została odwzorowana w pełnej zgodności z oryginalnym modernistycznym projektem Jerzego Bortkiewicza z Biura Projektów Kolejowych w Lublinie.
Przebudowa dworca PKP Kielce. Jaki postęp prac?
- Na ukończeniu są ostatnie roboty związane z wykończeniem elewacji budynku i jego wnętrza. W całym budynku wykonawca zakończył już wykonywanie posadzek i podwieszanych sufitów. Na dworcu prowadzone są także roboty instalacyjne, głównie w zakresie instalacji elektrycznych i teletechnicznych – przekazał rzecznik prasowy Polskich Kolei Państwowych Michał Stilger.
W sąsiedztwie dworca wykonawca prowadzi roboty związane z zagospodarowaniem terenu; zakończono m.in. układanie części nowych chodników. - Planowany termin zakończenia inwestycji i otwarcia dworca w Kielcach dla podróżnych to koniec bieżącego roku – dodał rzecznik PKP.
Co się zmieni na dworcu w Kielcach?
Bryła dworca, składająca się z części centralnej i dwóch skrzydeł nie uległa zmianom, natomiast renowacji została poddana elewacja budynku. W centralnej części budynku wykonano przeszklenia oparte o konstrukcje słupowo-ryglową ze specjalnymi mocowaniami.
Modernistycznego charakteru elewacji mają dodawać jasnoszare okładziny wykonane z płyt fibrobetonowych. To - jak poinformowało PKP - pierwsza taka realizacja na dworcu w Polsce. Utrzymana w duchu modernizmu estetyka dworca w Kielcach będzie podkreślona przez nową iluminację nocną.
Nowością będzie "zielona ściana"
Wiele zmian zaplanowano wewnątrz. Przestrzeń obsługi podróżnych zostanie skoncentrowana wokół ok. 500 m kw. holu, pełniącego jednocześnie funkcję poczekalni. Jasne ściany i przeszklone witryn mają kontrastować z ciemną posadzką wykonaną z lastryko. Zaplanowano także drewniane elementy w tym podwieszany sufit z liniowymi oprawami świetlnymi.
W nowym holu ma zostać także przygotowana „zielona ściana”, pokryta chrobotkiem reniferowym. Zielona ściana będzie umieszczona na wejściu do specjalnie przygotowanego kącika zabaw dla dzieci. Najmłodsi oprócz stolików i krzesełek skorzystają w nim z trzech gier ściennych, a także z interaktywnej wieży z monitorem oraz pakietem gier edukacyjnych.
W nowym, klimatyzowanym holu znajdą się ławki wyposażone w gniazdka oraz porty USB służące do ładowania urządzeń mobilnych, a także gabloty z rozkładem jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz zegary. W sąsiedztwie holu na parterze, oprócz pomieszczeń kas biletowych i lokali komercyjnych, zaprojektowano również toalety dla podróżnych. Z holu podróżni dostaną się schodami i windami do tunelu prowadzącego na perony.
W centralnej części budynku i w jego skrzydłach na wyższych kondygnacjach zlokalizowano pomieszczenia biurowe, m.in. komendy regionalnej Straży Ochrony Kolei, spółek kolejowych oraz Zarząd Transportu Miejskiego w Kielcach.
Oznaczenia w alfabecie Braille'a
Dworzec ma być również bardziej przyjazny dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Do strefy obsługi podróżnych dostaniemy się za pomocą dwóch pochylni zlokalizowanych od strony miasta i peronów. W projekcie zaplanowano likwidację barier architektonicznych oraz montaż czterech wind, a także wprowadzono szereg usprawnień.
Wśród nich m.in. ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a, mapy dotykowe, które ułatwiają poruszanie się po dworcu i orientację w terenie osobom niewidzącym i niedowidzącym. Z kolei przy kasach biletowych zamontowane zostaną urządzenia wzmacniające sygnał aparatów słuchowych.
Peron 1 także w przebudowie
Koszt przebudowy dworca w Kielcach to ponad 44 mln złotych. Inwestycja jest realizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Aktualnie na stacji Kielce Główne trwa także przebudowa peronu 1. Będzie powiększony i wydłużony do 460 metrów długości (wcześniej było to 240 metrów). Dzięki temu możliwe będą odjazdy z dodatkowego toru, przy którym zatrzymają się pociągi regionalne, jadące w kierunku Skarżyska-Kamiennej, Ostrowca Świętokrzyskiego i Sandomierza. Peron będzie powiązany z budynkiem dworca, który obecnie także jest odnawiany. Będzie on także wyższy, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów.