Zniszczona walizka na lotnisku. Kto za to odpowiada? Gdzie to zgłosić?

i

Autor: Pixabay

Uszkodzony bagaż na lotnisku. Odszkodowanie, reklamacja - co zrobić?

2022-07-26 9:57

Sezon urlopowy w pełni. Zdarza się jednak, że wakacyjna sielanka zostaje przerwana niemiłym incydentem na lotnisku. Uszkodzony bagaż w samolocie to koszmar wielu wczasowiczów, który może zepsuć nam humor podczas wypoczynku. Co zrobić w takim przypadku? Kto odpowie za uszkodzenie walizki?

Chcesz uniknąć zniszczenia walizki na lotnisku? Zadbaj o nią jeszcze przed wylotem

Przed wylotem warto przemyśleć zakup odpowiedniej walizki. Po pierwsze warto zwrócić uwagę na materiał, który powinien być trwały oraz wyrazisty kolor, dzięki któremu łatwo odróżnisz swój od innych bagaży. Walizkę można dodatkowo osłonić pokrowcem ochronnym, który zabezpieczy ją przed porysowaniem czy obiciem. Jeśli bagaż jest odpowiednio przygotowany to już połowa sukcesu. Zdarza się jednak, że te czynności nie wystarczą, aby uchronić go przed zniszczeniem.

Uszkodzony bagaż na lotnisku. Co zrobić?

Nikt nie jest w stanie przewidzieć, co stanie się z walizką. Każdy bagaż narażony jest na mniejsze lub większe zniszczenie. Gdy do nich dojdzie możemy skorzystać z prawa do odszkodowania. Przysługuje wszystkim pasażerom zgodnie z przepisami Konwencji Montrealskiej z 28 maja 1999 r. Jeśli przewoźnik przyjmie reklamację, możemy liczyć na zwrot pieniędzy lub wymianę bagażu na nowy. Procedura ta uzależniona jest od linii lotniczej - każda ma swoje warunki i formularze, które zwykle znajdują się na stronie przewoźnika. Wybrany protokół reklamacyjny można wysłać do linii lotniczej e-mailem albo wydrukować i nadać pocztą.

Odszkodowanie za uszkodzony bagaż. Jak zgłosić reklamację?

Najlepiej zrobić to od razu na lotnisku, w momencie gdy zauważymy jakieś uszkodzenie. Warto udać się wtedy do biura rzeczy znalezionych. Wystarczy nawet oderwany zamek, aby mieć prawo do złożenia reklamacji. W biurze rzeczy znalezionych powinniśmy otrzymać raport nieprawidłowości bagażowej. Powinny znaleźć się z nim takie dane jak: numer referencyjny, data i numer lotu, dane osobowe, marka, kolor, wielkość i materiał walizki oraz data zakupu i cena walizki.

O tym jakie będą dalsze procedury powinien poinformować nas pracownik biura. Zdarza się, że reklamację można złożyć na miejscu, bywa jednak, że trzeba ją wypełnić online i dołączyć do niej zdjęcie zniszczonego bagażu. Zazwyczaj termin wysyłki reklamacji upływa w ciągu siedmiu dni od odebrania go.

Klęska ekologiczna w Wiśle. Tysiące martwych ryb w rzece

QUIZ. Te tajemnice skrywa twoje ciało! To naprawdę wypada wiedzieć!

Pytanie 1 z 18
Jeden z tych narządów może boleć, pozostałe nie. Wskaż który to narząd: