Napisano, że w ramach monitoringu realizacji ustawy o wakacjach kredytowych, biuro Rzecznika Finansowego od dnia 28.07.2022 odnotowało 2120 zgłoszeń, w których klienci wskazywali na działania banków, które można traktować jako sprzeczne z obowiązującymi przepisami. Zastrzeżenia dotyczą głównie kryteriów kwalifikacji klientów do skorzystania z „wakacji kredytowych” oraz zasad wnioskowania o „wakacje kredytowe”
"Należy podkreślić, iż w chwili obecnej Rzecznik Finansowy nie posiada dostatecznych danych pozwalających na pełną oceną działań banków w tych sprawach, gdyż ewentualne wnioski do Rzecznika w sprawie odmowy udzielenia „wakacji kredytowych” najprawdopodobniej wpłyną do Biura Rzecznika Finansowego dopiero po wyczerpaniu przez klientów procedury reklamacyjnej w danym banku, który zgodnie z przepisami rozpatruje reklamację i udziela klientowi odpowiedzi bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania" - wskazano w informacji.
Zaznaczono jednak, że realizując ustawowe zadania ochrony klientów podmiotów rynku finansowego, Rzecznik Finansowy przekazał do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów informację o dostrzeżonych możliwych nieprawidłowościach w działaniach 15 banków oraz zwrócił się do Prezesa UOKiK o zbadanie sprawy.
Klienci banków mogą od 29 lipca składać wnioski o wakacje kredytowe, czyli możliwość zawieszenia spłaty raty kredytu hipotecznego przez maksymalnie osiem miesięcy w tym i przyszłym roku. Spłatę kredytu można zawiesić na dwa miesiące w trzecim i na dwa miesiące w czwartym kwartale 2022 r. oraz po jednym miesiącu w każdym kwartale 2023 r. Dotyczy to osób, które zaciągnęły kredyt w złotych na własny cel mieszkaniowy.