Spis treści
- Zmiany w ruchu ułatwią komunikację
- Pojedziemy pierwszym wiaduktem nad obwodnicą
- Opatów bez korków i spalin
Zmiany w ruchu ułatwią komunikację
- Planowane od czwartku 20 marca zmiany organizacji ruchu znacznie ułatwią komunikację lokalną wokół realizowanych inwestycji. W godzinach przedpołudniowych otwarty zostanie wiadukt w ciągu drogi powiatowej (ulica Ćmielowska) nad budowanym łącznikiem północnym czyli nowym odcinkiem drogi krajowej nr 74. Od ubiegłego roku kierowcy korzystają także z wiaduktów w ciągu ulicy Lipowskiej i Granicznej oraz ronda na istniejącej DK74 w Adamowie, z którego w przyszłości wjedziemy na łącznik północny. Na 3-kilometrowym odcinku DK74 ułożona została wierzchnia warstwa ścieralna nawierzchni - wylicza Małgorzata Pawelec-Buras, rzecznik prasowy kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Jak dodaje w rozmowie z serwisem kielce.eska.pl, do wykonania pozostały m.in. oznakowanie pionowe i poziome, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, nasadzenia zieleni, roboty wykończeniowe i porządkowe w pasie drogowym. Z łącznika północnego DK74 będzie można korzystać po udostępnieniu dla ruchu obwodnicy Opatowa budowanej w ciągu dróg krajowych numer 9 i S74.
Pojedziemy pierwszym wiaduktem nad obwodnicą
Od czwartku będziemy korzystać także z nowego, a zarazem pierwszego wybudowanego w ramach dużej obwodnicy Opatowa wiaduktu. Obiekt w Tomaszowie nad budowaną dwujezdniową DK9 w ciągu drogi powiatowej Jałowęsy – Opatów znacznie usprawni komunikację lokalną, a szczególnie komunikację zbiorową w tej okolicy. Znacznie skróci się czas dojazdu do Opatowa z okolicznych miejscowości, ułatwiony zostanie dojazd do placówek oświatowych - informuje Małgorzata Pawelec-Buras.
Na budowie samej obwodnicy Opatowa trwają przygotowania do kontynuacji robót bitumicznych. Jeszcze w 2024 roku podbudowa bitumiczna ułożona została na odcinkach stanowiących około 85 procent dwujezdniowej trasy głównej. W 75 procentach ułożona została przedostatnia warstwa wiążąca nawierzchni. Układanie ostatniej warstwy ścieralnej planowane jest wiosną. Wykonane zostały także konstrukcje wiaduktów, mostów i estakad. Wiadukt w Tomaszowie ma już docelową nawierzchnię. Udostępnione zostały dwa nowe ronda na DK9.
Prace na budowie łącznika północnego zakończą się w drugim kwartale bieżącego roku, a planowane zakończenie robót na dużej obwodnicy to trzeci kwartał 2025. Wcześniej, w miarę postępu prac, wdrażać będziemy kolejne ułatwienia w ruchu lokalnym.
Opatów bez korków i spalin
Przez Opatów przebiegają obecnie dwie ważne drogi krajowe o dużym natężeniu ruchu. Pierwsza z nich to "9" od Radomia, przez Ostrowiec Świętokrzyski do Rzeszowa. Druga to "74" od Sulejowa, przez Kielce do Zamościa.
- W historycznym centrum miasta obie te drogi biegną jednym śladem, wąską ulicą, między ciasną zabudową. W ciągu doby przez miasto przejeżdża kilkanaście tysięcy pojazdów, a co trzeci z nich jest pojazdem ciężkim. To wszystko, w godzinach szczytu, przyczynia się do powstawania zatorów. Długo oczekiwana obwodnica Opatowa z łącznikiem północnym uwolni miasto od ruchu tranzytowego, korków i spalin. Poprawi jakość życia mieszkańców oraz bezpieczeństwo i komfort podróżujących tranzytem. Znacznie skróci też czas podróżowania drogami krajowymi nr 9 i 74 - wyjaśnia rzeczniczka kieleckiego oddziału GDDKiA.
Obwodnica będzie stanowiła ważny odcinek drogi ekspresowej S74, która w przyszłości połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie.
Zobacz postępy prac na budowie obwodnicy Opatowa w marcu 2025 roku.
