Po analizie złożonego wniosku o wydanie decyzji i opracowanego raportu oddziaływania inwestycji na środowisko Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Kielcach wskazał do realizacji wariant III, czyli tzw. "dwa tunele".
- Zakłada on pełne oddzielenie ruchu tranzytowego od lokalnego i przeprowadzenie ciągu głównego drogi ekspresowej S74 na przeważającym odcinku na poziomie minus 1, czyli w wykopie – mówi Małgorzata Pawelec, rzeczniki kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Cały kielecki odcinek drogi S74 będzie miał około 5 km długości. Połączy węzeł Kielce Zachód w Kostomłotach z węzłem Bocianek wybudowanym w ramach S74 Kielce – Cedzyna. Trasę tę będzie można pokonać tranzytem ciągiem głównym drogi ekspresowej w ok. trzy minuty.
- Dla ruchu lokalnego zachowane zostaną wszystkie dotychczasowe połączenia komunikacyjne północ-południe z uwzględnieniem ruchu pieszego. Lokalne skrzyżowania usytuowane będą nad trasą ekspresową, w przeważającej części na dotychczasowym poziomie – podkreśla Małgorzata Pawelec. – W ramach inwestycji planowana jest budowa dwóch węzłów drogowych, Hubalczyków i Zagnańska, oraz dwóch tuneli. Ten dłuższy, około półkilometrowy, planowany jest na odcinku sąsiadującym z zabudową osiedlową między kieleckimi ulicami Klonową a Warszawską – dodaje.
Nowa droga realizowana będzie w systemie Projektuj i buduj. Ogłoszenie przetargu planowane jest jeszcze w tym roku. Koszt szacowany jest na ok. 700 mln zł.