W Świętokrzyskiem cały czas sporo dzieje się na drogach krajowych. Chodzi zarówno o trwające już prace budowlane, jak i planowanie kolejnych inwestycji.
"Ruch" w sprawie S74
2023 rok przede wszystkim ubiegał pod znakiem realizacji drogi ekspresowej S74 w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych. - Aktualnie w systemie projektuj i buduj realizujemy pięć odcinków S74 w województwie świętokrzyskim o łącznej długości ok. 74 km - zaznacza Małgorzata Pawelec, rzeczniczka kieleckiego oddziału GDDKiA.
W ubiegłym roku drogowcy złożyli wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla odcinka Przełom/Mniów – Kielce Zachód (ok.16,4 km, ok. 538 mln zł). Jeśli ją uzyskają, to pracę ruszą już w tym roku. Do tego podpisano umowę za ok. 714 mln zł na zaprojektowanie i wybudowanie 5-kilometrowego odcinka S74 Kielce Zachód – Kielce, a także ruszyły prace na odcinku obwodnicy Opatowa w ciągu DK9 (ok. 5 km) i S74 (ok. 6,5 km) oraz łączniku północnym do obwodnicy w ciągu DK74 (ok. 3 km). - Zakończenie tych inwestycji realizowanych od 2021 r., planowane jest pod koniec tego roku. Ich łączna wartość to ok. 461 mln zł - podkreśla Małgorzata Pawelec.
Na tym nie koniec, bo w ubiegłym roku GDDKiA podpisała też umowę na zaprojektowanie i wybudowanie odcinka S74 od granicy województw łódzkiego/świętokrzyskiego do Mniowa. To najdłuższy obecnie realizowany odcinek S74 (ok. 27,5 km) i do tej pory najdroższa realizowana inwestycja drogowa w województwie świętokrzyskim (ok. 1 mld zł). Trwa również projektowanie odcinka S74 Łagów – początek obwodnicy Opatowa o długości ok. 18,3 km i wartości ok. 630 mln.
Planują kolejne inwestycje
Kolejne dobre informacje są takie, że końca dobiega budowa obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego w ciągu DK9 (ok. 2,7 km). W pierwszej połowie tego roku planowane jest również rozpoczęcie robót budowlanych na kolejnym odcinku obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej w ciągu DK73 (ok. 4,4 km). Do tego dochodzą prace przy budowie obwodnicy Wąchocka w ciągu DK42 (ok. 11,7 km) czy realizacja obwodnic Starachowic w ciągu DK42, Osieka w ciągu DK79 i Chmielnika w ciągu DK73/DK78.
- W 2023 roku rozpoczęła się budowa nowej konstrukcji mostu w Sandomierzu w ciągu DK77. Zakończyła się rozbiórka starej konstrukcji, wzmacniane były także istniejące podpory obiektu. Budowa mostu kontynuowana będzie w tym roku - dodaje rzeczniczka kieleckiego oddziału GDDKiA.
Inwestycje w bezpieczeństwo
Warto też jeszcze wspomnieć, że w ramach Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej w roku 2023 prowadzone były działania dla poprawy bezpieczeństwa w obrębie przejść dla pieszych.
- Do doświetlenia wpływającego na zwiększenie widoczności wytypowanych zostało docelowo ok. 670 przejść na sieci dróg krajowych w województwie. W ubiegłym roku wybudowaliśmy infrastrukturę pozwalającą na doświetlenie ok. 400 przejść, m.in. na odcinkach dróg nr 73, 78, 42, 9 i 74. Dobiega końca projektowanie instalacji oświetleniowych dla przejść dla pieszych na DK79, DK77 i DK74. Budowa infrastruktury oświetleniowej kontynuowana będzie w 2024 r. - zaznacza Pawelec.