- Program określa priorytety i działania naprawcze dla ograniczenia hałasu dla tych obszarów gdzie według najnowszej mapy akustycznej stwierdzono przekroczenia dopuszczalnych norm długookresowych - tłumaczy Tomasz Porębski, rzecznik prezydenta Kielc i dodaje, że istotne znaczenie ma tu tak zwany wskaźnik M, według którego układa się kolejność działań naprawczych.
- Wskaźnik jest tak zwaną miarą narażenia mieszkańców na hałas. Przy jego obliczaniu bierze się pod uwagę wielkość przekroczenia poziomu dopuszczalnego i liczbę zagrożonych mieszkańców. Im większy jest wskaźnik, tym pilniejsze jest działanie dla tego obszaru miasta.
Największym problemem Kielc jest hałas drogowy, szczególnie na terenach sąsiadujących z drogami krajowymi nr 73 i 74, drogami wojewódzkimi nr 786 i 762 oraz w centrum miasta. Zmniejszenie uciążliwości w tym zakresie stanowi główną cześć programu. Zadania naprawcze podzielono na krótko i długoterminowe.
- Wśród nich są między innymi, inwestycje drogowe, w tym te przy ulicy Jesionowej, Malików, Łódzkiej, 1 Maja, Źródłowej, Wrzosowej, czy Tarnowskiej - wymienia rzecznik i dodaje - Poza tym program przewiduje kontynuacje już prowadzonych projektów miejskich dotyczących rozwoju komunikacji publicznej i rowerowej, rozwiązań w zakresie organizacji ruchu, działania z zakresu planowania przestrzennego, czy w końcu edukacji ekologicznej.
Działania te mogą być finansowane ze środków własnych miasta lub zarządców dróg. Ich finansowanie może być również wsparte ze środków unijnych.
Program zostanie uchwalony przez Radę Miasta Kielce. W przygotowaniu dokumentu uwzględnione będą opinie kielczan, które najlepiej zgłaszać drogą elektroniczną, do 30 kwietnia. Szczegółowe informacje znajdują się na miejskich stronach internetowych, między innymi na Idea Kielce.