Kolejny etap budowy obwodnicy Morawicy. Będą utrudnienia

i

Autor: GDDKiA w Kielcach Kolejny etap budowy obwodnicy Morawicy. Będą utrudnienia

Kolejny etap budowy obwodnicy Morawicy. Będą utrudnienia

2020-03-23 14:11

Budowa obwodnicy Morawicy wkracza w kolejną fazę. W związku z tym lada moment planowane są tam spore zmiany w organizacji ruchu. - Na budowanym odcinku drogi krajowej nr 73 prace wykonywane są zgodnie z harmonogramem – zapewnia Małgorzata Pawelec, rzecznik kieleckiego oddziału GDDKiA.

Wykonawca obwodnicy Morawicy prowadził roboty także w czasie kontraktowej przerwy zimowej trwającej do 15 marca. Były to głównie prace w pasie rozdziału i na drogach dojazdowych.

- Aktualnie kontynuowane są roboty zmienne na fragmentach nowej wschodniej jezdni obwodnicy – informuje Małgorzata Pawelec. – Jeszcze w ubiegłym roku na odcinkach stanowiących około 75 proc. długości tej jezdni ułożona została podbudowa bitumiczna, teraz wykonawca przystąpił do przygotowania pozostałych fragmentów pod ułożenie tej warstwy czyli do wykonywania wykopów, nasypów, warstwy mrozoochronnej, stabilizacji cementem. Równolegle trwają prace na drogach dojazdowych po wschodniej stronie obwodnicy, na niektórych odcinkach wykonywana jest podbudowa z kruszywa. Kontynuowana jest budowa kanalizacji deszczowej, kanału technologicznego, oświetlenia i sygnalizacji świetlnej, słupów pod ekrany, wykonywane są wzmocnienia rowów – wylicza.

Kontynuacja robót w pasie rozdziału, m.in. przy budowie kanalizacji, wymaga istotnych zmian organizacji ruchu na istniejącej jezdni zachodniej, z której aktualnie korzystają kierowcy. W pierwszym etapie zmian na początkowym fragmencie inwestycji o długości ponad 2 km (od granicy miasta Kielce w stronę Morawicy) pasy ruchu zostaną zawężone do 3 metrów każdy. 

- W osi jezdni ustawione zostaną separatory ruchu. Niektóre fragmenty poboczy będą wyłączone dla ruchu pieszego. Dodatkowo w kwietniu planowane jest okresowe wprowadzanie ruchu wahadłowego na krótkich fragmentach drogi, zamknięcia przejazdów w poprzek DK73 z wprowadzaniem lokalnych objazdów – podkreśla Małgorzata Pawelec.

Wykonawca planuje rozpoczęcie wprowadzania zmian organizacji ruchu od demontażu wysepek i elementów istniejącego oznakowania. W tym tygodniu wykonywane będzie też tymczasowe oznakowanie poziome i montaże elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego. Po zakończeniu prac w pasie rozdziału i ułożeniu warstwy wiążącej nawierzchni na wschodniej jezdni obwodnicy, w okresie letnim planowane jest przełożenie ruchu na tę jezdnię i przystąpienie do przebudowy istniejącej jezdni zachodniej.

Przypomnijmy, że inwestycja GDDKiA za około 78 mln zł realizowana jest od 2018 roku w trybie projektuj i buduj. Nowa droga poprawi sytuację na obciążonym ruchem lokalnym podmiejskim i tranzytowym ciężkim odcinku trasy łączącej węzeł Kielce Północ, Busko i Tarnów. Nowy odcinek drogi krajowej nr 73 będzie miał długość 4,2 km i powinien być gotowy na początku 2022 roku. Docelowo obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej będzie miała ponad 8 km. W drugim etapie inwestycji droga biec będzie po nowym śladzie. Trwa aktualizacja koncepcji programowej dla tego etapu.