Jak przekazał w piątek Grzegorz Łukasik dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Kielcach, modernizacja peronu znajdującego się bezpośrednio przy wyremontowanym budynku dworca umożliwi lepszy dostęp do kolei dla wszystkich podróżnych i pozwali obsłużyć dodatkowe pociągi.
Nowa konstrukcja została podwyższona i znacznie powiększona. Miejsce, w którym zatrzymują się pociągi, wydłużono do 460 metrów długości (wcześniej było to 240 metrów). Dzięki temu możliwe będą odjazdy z dodatkowego toru, przy którym zatrzymają się pociągi regionalne, jadące w kierunku Skarżyska-Kamiennej, Ostrowca Świętokrzyskiego i Sandomierza.
Inwestycja PLK SA objęła również wymianę części torów, rozjazdów i sieci trakcyjnej na stacji, a także montaż nowych wiat, ławek, tablic informacyjnych i systemu nagłośnienia. W ramach zadania powstała także winda, dzięki której będzie można dostać się do przejścia podziemnego.
Całkowity koszt przebudowy peronu wyniósł 18 mln zł i został w całości pokryty ze środków PKP Polskich Linii Kolejowych. Pierwsze pociągi odjadą z niego 29 grudnia.
Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych poinformował PAP, że przygotowywana jest także modernizacja pozostałych elementów stacji kolejowej Kielce Główne, w tym także budowa parkingu nad peronami, o którego powstanie zabiegał od wielu lat samorząd Kielc.
- Pierwszym krokiem do realizacji tego zadania będzie przygotowanie koncepcji wielowariantowej, która określi, jak parking będzie wyglądał oraz jak będzie skomunikowany z przylegającymi do dworca ulicami. Obecnie trwają ostatnie przygotowania do przetargu na realizację tej inwestycji i ma on być ogłoszony na początku przyszłego roku – zaznaczył Hamarnik.
Pierwsze koncepcje budowy parkingu nad torami samorząd Kielc zaprezentował w 2018 roku. Według wstępnych założeń miałby on zostać skomunikowany zarówno z ulicą Żelazną, jak i Mielczarskiego oraz pomieścić około 300 pojazdów. Koszt inwestycji szacowano na 30 mln zł.
Tak wygląda dworzec PKP Kielce Główne po przebudowie - zobacz galerię zdjęć: