Galeria zdjęć

Najdroższy kontrakt drogowy w Świętokrzyskiem! Powstanie najdłuższy w regionie odcinek trasy ekspresowej

2025-01-02 11:20

125 kilometrów świętokrzyskich dróg krajowych w realizacji i 170 km w przygotowaniu - miniony, 2024 rok był rekordowy, jeśli chodzi o inwestycje dla kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Największą jest budowa trasy ekspresowej S74.

Spis treści

  1. Obwodnica i nowy przebieg DK9 w Ostrowcu Świętokrzyskim
  2. Ponad sto kilometrów S74 w realizacji
  3. Opatowski „ring” coraz bliżej finiszu
  4. Widać przebieg obwodnicy Morawicy
  5. Warstwy nawierzchni na obwodnicy Wąchocka
  6. Jest most, będzie węzeł w Sandomierzu
  7. Ponad 600 bezpieczniejszych przejść dla pieszych
  8. 13 inwestycji, czyli 170 km w przygotowaniu

- Cztery obwodnice, sześć odcinków ekspresowej trasy i most – w 2024 roku rozpoczynaliśmy, kontynuowaliśmy i kończyliśmy duże inwestycje drogowe. Mijający rok w liczbach to: 11 dużych inwestycji w realizacji, w tym jedna ukończona, cztery złożone wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) oraz dwie uzyskane decyzje ZRID umożliwiające rozpoczęcie robót budowlanych. Całkowita wartość tych projektów opiewa na ponad 7 mld zł - wylicza Małgorzata Pawelec-Buras, rzeczniczka prasowa kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad.

Obwodnica i nowy przebieg DK9 w Ostrowcu Świętokrzyskim

W kwietniu drogowcy oddali blisko trzykilometrowy odcinek obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego. Zmienił się także przebieg drogi krajowej nr 9 i jej oznakowanie na terenie miasta.

Wybudowany został odcinek jednojezdniowej drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości 2,7 km. Biegnie ona nowym śladem, od przebudowanego węzła na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 755 do ulicy Opatowskiej w ciągu istniejącej DK9, która stanowi wylot z Ostrowca w kierunku Opatowa i Rzeszowa.

Nowa droga przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa ruchu, zwiększenia komfortu jazdy zarówno dla kierowców podróżujących tranzytem, jak i zmotoryzowanych z samego Ostrowca. Minimalizuje też niedogodności związane z korkami i hałasem w centrum miasta. Dzięki inwestycji nastąpiło oddzielenie ruchu lokalnego od tranzytowego.

W marcu br. zakończył się etap projektowania kolejnego, 13-kilometrowego odcinka obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego w ciągu DK9 od Rudki do Jacentowa. W tym samym miesiącu drogowcy złożyli do Wojewody Świętokrzyskiego wniosek o wydanie decyzji ZRID. W ramach rozpatrywania wniosku Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Kielcach rozpoczął procedurę ponownej oceny oddziaływania inwestycji na środowisko.

Ponad sto kilometrów S74 w realizacji

Rok 2024 upływał pod znakiem realizacji drogi ekspresowej S74.

- Obecnie w systemie Projektuj i buduj realizujemy rekordowo dużo, bo aż sześć odcinków tej trasy o łącznej długości około 105 kilometrów. Podpisaliśmy najdroższy w historii województwa kontrakt (ponad 1,1 miliarda złotych) na najdłuższy do tej pory świętokrzyski odcinek drogi ekspresowej. Około 30-kilometrowy fragment S74 Cedzyna – Łagów jest obecnie projektowany, a pojedziemy nim w pierwszej połowie 2028 roku - zapowiada Małgorzata Pawelec-Buras.

W tym roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad opracowała dokumentację projektową dla trzech kolejnych odcinków S74. To pozwoliło na złożenie do Wojewody Świętokrzyskiego wniosków o wydanie decyzji ZRID dla odcinków: granica woj. łódzkiego – Mniów (27,5 km), węzeł Kielce Zachód – Kielce (5 km) i Łagów – Opatów (18,3 km). Od zeszłego roku trwają roboty budowlane na obwodnicy Opatowa w ciągu DK9/S74 i łączniku północnym do obwodnicy w ciągu DK74. Tymi odcinkami o łącznej długości około 15 km kierowcy pojadą w przyszłym roku.

W grudniu 2024 roku rozpoczęły się natomiast roboty budowlane na odcinku S74 Przełom/Mniów – węzeł Kielce Zachód (16,5 km), które planowane są do 2026 roku. Decyzję ZRID dla tej inwestycji inwestor uzyskał w listopadzie.

Łączna wartość umów na realizowane obecnie kontrakty w ciągu drogi ekspresowej S74 w województwie świętokrzyskim to około 4,5 miliarda złotych. Ekspresowa trasa skomunikuje województwa:

  • łódzkie,
  • świętokrzyskie,
  • podkarpackie.

Będzie stanowić także połączenie pomiędzy węzłami autostrad A1 i A2, a realizowaną trasą S19 Via Carpatia. Po zakończeniu inwestycji w 2028 roku między Cedzyną a Łagowem trasa ekspresowa S74 zyska ciągłość na nieprzerwanym odcinku o długości ponad 110 km - od granicy województw łódzkiego i świętokrzyskiego do Opatowa. Droga ekspresowa S74 realizowana jest w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych.

Opatowski „ring” coraz bliżej finiszu

Najbardziej zaawansowaną inwestycją w ciągu S74 i DK9 jest około 12-kilometrowa obwodnica Opatowa, której uzupełnieniem będzie 3-kilometrowy łącznik północny DK74. Zaawansowanie tej drugiej inwestycji przekroczyło 90 procent. Wykonawca ułożył na całym odcinku łącznika przedostatnią, a na wiaduktach nad budowaną trasą ostatnią warstwę nawierzchni. W tym miesiącu jeden z obiektów został oddany do użytkowania. Kierowcy korzystają także z nowego ronda na DK74 Adamowie, które skomunikuje tę trasę z łącznikiem.

W tym roku zaawansowanie samej obwodnicy Opatowa w ciągu DK9 i S74 osiągnęło 80 procent. Na trasie głównej i obiektach mostowych prowadzone były roboty bitumiczne – ¾ odcinka obwodnicy ma już podbudowę i przedostatnią warstwę wiążącą nawierzchni. Na wiaduktach i estakadach rozpoczęło się układanie ostatniej warstwy ścieralnej. Kierowcy korzystają już z nowych rond na DK9 w obrębie budowanego węzła i w Okalinie. Obwodnicą Opatowa i łącznikiem północnym powinniśmy pojechać w drugim kwartale 2025 roku.

Świętokrzyskie. W Nowej Słupi powstanie Centrum Edukacyjne

Widać przebieg obwodnicy Morawicy

W czerwcu 2024 roku drogowcy uzyskali decyzję ZRID dla drugiego odcinka obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej w ciągu DK73, a w lipcu mogliśmy rozpocząć roboty budowlane. Po sześciu miesiącach prac dobrze widać ślad nowej, dwujezdniowej trasy i posadowienia obiektów mostowych. Trasa o długości 4,4 km pobiegnie nowym śladem i będzie przedłużeniem przebudowanego wcześniej odcinka drogi, czyli I etapu obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej. 

W ramach inwestycji wybudowana zostanie prawie półkilometrowa, najdłuższa na sieci dróg krajowych w województwie świętokrzyskim, estakada nad Czarną Nidą. Powstanie też nieco krótsza, bo licząca około 330 m estakada nad rzeką Morawka. Obie będą miały funkcję przejść dla zwierząt. Ponadto wybudowany zostanie most nad potokiem Łabędziów, wiadukt nad drogą powiatową w Łabędziowie i podziemne przejście dla pieszych. Docelowo, po zrealizowaniu II etapu inwestycji, czyli w 2026 roku, obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej będzie miała 8,5 km długości. Inwestycja jest realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych.

Warstwy nawierzchni na obwodnicy Wąchocka

W ramach Programu budowy 100 obwodnic kontynuowaliśmy w tym roku realizację (w systemie Projektuj i buduj) obwodnicy Wąchocka w ciągu DK42. Nową, dwujezdniową drogą pojedziemy już w przyszłym roku. Około 70 proc. trasy głównej obwodnicy ma warstwę podbudowy i warstwę wiążącą nawierzchni, a na połowie odcinka jest już wierzchnia warstwa ścieralna. Kontynuowane są roboty na wszystkich obiektach inżynierskich. Udostępnienie trzech z nich - w Wielkiej Wsi, Ratajach i Wąchocku - pozwoliło na usprawnienie ruchu lokalnego.

Jest most, będzie węzeł w Sandomierzu

W nowy etap weszła w tym roku rozbudowa mostu przez Wisłę w Sandomierzu (realizowana w systemie Projektuj i buduj). Inwestycja obejmuje również wykonanie włączenia nowego obiektu w ciągu DK77 do układu komunikacyjnego miasta. Zgodnie z założeniem, wykonawca rozebrał stary most, przeprowadził gazociąg pod dnem rzeki, wzmocnił istniejące podpory i przyczółki, a w zeszłym roku przystąpił do produkcji i montażu elementów nowej, stalowej konstrukcji mostowej. Montaż nowej konstrukcji zakończył się latem br. Jesienią dobiegło końca betonowanie płyty pomostu, a obecnie kontynuowane są roboty w obrębie kap chodnikowych. 

Trwały także przygotowania do budowy węzła stanowiącego połączenie mostu w prawobrzeżnej części miasta. Powstała dokumentacja projektowa dla tego rozwiązania, uzyskaliśmy również decyzję środowiskową. Budowa węzła planowana jest do końca przyszłego roku. Po zakończeniu całej inwestycji przeprawa przez Wisłę będzie dwujezdniowa. Rozbudowanym mostem pojedziemy w kierunku Podkarpacia, a usytuowanym równolegle, obecnie użytkowanym obiektem, w kierunku woj. świętokrzyskiego.

Ponad 600 bezpieczniejszych przejść dla pieszych

- W 2024 roku zakończyliśmy jedno z największych przedsięwzięć dla poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na sieci dróg krajowych województwa świętokrzyskiego. Poprawiliśmy widoczność i bezpieczeństwo na 636 przejściach dla pieszych. W ramach Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej (PBID) wykonaliśmy infrastrukturę i instalacje, które pozwolą na skuteczne oświetlenie tych miejsc - przypomina rzeczniczka kieleckiego oddziału GDDKiA.

Na przejściu z dedykowanym oświetleniem, pieszy jest zdecydowanie lepiej widoczny, a przez to znacznie bezpieczniejszy. Również kierowca może dużo wcześniej zredukować prędkość, aby zatrzymać się przed przejściem. To szczególnie ważne w okresie jesienno-zimowym, kiedy zmrok zapada wcześniej, a widoczność poprzez opady i zamglenia jest często ograniczona.

13 inwestycji, czyli 170 km w przygotowaniu

W 2024 kontynuowaliśmy prace przygotowawcze dla rozbudowy dziewięciu odcinków dróg krajowych nr 78 i 79, budowy czterech obwodnic i ostatniego fragmentu S74 w woj. świętokrzyskim z Opatowa do granicy z województwem podkarpackim. To w sumie ok. 170 km.

Obecnie generalna dyrekcja w Kielcach prowadzi prace przygotowawcze dla sześciu odcinków DK79 na terenie województwa świętokrzyskiego i trzech odcinków DK78, które planowane są do rozbudowy. Ma ona na celu m.in. przystosowanie ich do przenoszenia obciążeń 11,5 tony na oś. Dla zadań na odcinkach DK79 Skrzypaczowice – Osiek, Osiek – Połaniec, Połaniec – Słupia i Słupia – Nowy Korczyn trwa rozpatrywanie wniosków o wydanie decyzji środowiskowych (DŚU).  

Trwają prace przygotowawcze dla odcinków DK79 Sośniczany – Koprzywnica i DK78 granica woj. śląskiego i świętokrzyskiego – Nagłowice, Nagłowice – Prząsław oraz Jędrzejów – Kije. Wyłonieni w przetargach projektanci na etapie opracowania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego zaproponowali już warianty przebiegu tras.

W 2024 roku drogowcy przygotowywali rozbudowę dziewięciu świętokrzyskich odcinków dróg krajowych nr 78 i 79 o łącznej długości około 115 km. Są to trasy:  

  • DK78 granica woj. śląskiego i świętokrzyskiego (Goleniowy) – Nagłowice (14,8 km),
  • DK78 Nagłowice – Prząsław (10,3 km),
  • DK78 Jędrzejów (S7) – Kije (17,7 km),
  • DK79 Ożarów – Sobótka (11,5 km),
  • DK79 Sośniczany – Koprzywnica (7,2 km),
  • DK79 Skrzypaczowice – Osiek (9,8 km),
  • DK79 Osiek – Połaniec (12,6 km),
  • DK79 Połaniec – Słupia (19,8 km),
  • DK79 Słupia – Nowy Korczyn (19,6 km).

- W tym roku złożyliśmy wniosek o wydanie DŚU dla obwodnicy Starachowic w ciągu DK42. Uzyskaliśmy decyzję środowiskową dla I etapu obwodnicy Chmielnika w ciągu DK73/78, trwa rozpatrywanie wniosku o DŚU dla obwodnicy Osieka w ciągu DK79. To trzy inwestycje przygotowywane w ramach Programu budowy 100 obwodnic - podsumowuje Małgorzata Pawelec-Buras.

Kielce Radio ESKA Google News
Autor:
QUIZ. Tablice rejestracyjne w Świętokrzyskiem. Sprawdź, czy znasz wszystkie
Pytanie 1 z 10
Z którego powiatu jest rejestracja TSZ?