Spis treści
- Kluczowa trasa w świętokrzyskim
- Co powstanie na trasie Skarżysko - Tumlin?
- Cele - bezpieczeństwo i szybsza podróż
- Kolejarze wzięli kredyt
Kluczowa trasa w świętokrzyskim
- Szybsze podróże i lepszy dostęp do pociągów zapewni modernizacja linii kolejowej nr 8, na odcinku Skarżysko-Kamienna – Tumlin. Podpisaliśmy umowę na przebudowę kolejnej części kluczowej trasy w województwie świętokrzyskim. Do końca 2028 roku podniesiemy prędkość pociągów do 120 km/h, co skróci podróże w kierunku Kielc o około pięć minut. W ramach inwestycji za przeszło 678 milionów złotych netto (ok. 834 mln zł brutto) przebudujemy istniejące stacje i przystanki, a dzięki nowym torom i systemom sterowania ruchem pociągów zwiększymy przepustowość w transporcie ludzi i towarów - informuje Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Umowa podpisana pomiędzy Polskimi Liniami Kolejowymi a Przedsiębiorstwem Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie Sp. z o.o. zakłada kompleksową modernizację fragmentu linii kolejowej nr 8, na odcinku Skarżysko-Kamienna – Tumlin. Wykonawca na realizację prac budowlanych ma 36 miesięcy.
Co powstanie na trasie Skarżysko - Tumlin?
Nowoczesne perony powstaną na stacjach i przystankach w:
- Suchedniowie,
- Łącznej,
- Zagnańsku,
- Skarżysku Zachodnim,
- Suchedniowie Północnym,
- Berezowie.
- Ułatwimy dostęp do pociągów osobom o ograniczonej możliwości poruszania się. W Zagnańsku i Suchedniowie wybudujemy nowe przejścia podziemne wyposażone w windy, a w Łącznej powstanie nowa kładka dla pieszych - dodaje Hamarnik.
Cele - bezpieczeństwo i szybsza podróż
– Ta inwestycja to ważny krok w rozwoju województwa świętokrzyskiego. Przyspieszymy pociągi, podniesiemy poziom bezpieczeństwa i poprawimy komfort podróży. Tym samym zwiększymy rolę kolei w codziennej komunikacji tysięcy mieszkańców regionu – mówi Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.
– Kontynuujemy inwestycje na rzecz wygodnej i sprawnej kolei. Po modernizacji połączenia w kierunku Sandomierza czas na przebudowę kluczowej linii kolejowej, służącej dalszemu rozwojowi komunikacji aglomeracyjnej wokół Kielc. Krótsze podróże i łatwiejszy dostęp do pociągów zachęcą nowych pasażerów do codziennego korzystania z kolei – mówi Małgorzata Kuczewska-Łaska, członek zarządu – dyrektor do spraw finansowych PKP Polskich Linii Kolejowych SA.
Kolejarze wzięli kredyt
Projekt przewiduje ułożenie przeszło 62 kilometrów torów, wymianę sieci trakcyjnej i instalację nowych systemów sterowania ruchem kolejowym. Dzięki modernizacji urządzeń zwiększymy bezpieczeństwo na 13 przejazdach kolejowo-drogowych, a przejazd przy stacji w Suchedniowie zastąpimy tunelem pod torami kolejowymi.
Po zakończeniu inwestycji pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się tym fragmentem linii kolejowej nr 8 z prędkością 120 km/h, a pociągi towarowe z prędkością 100 km/h. Budowa dodatkowych torów stacyjnych w Zagnańsku, Suchedniowie i Łącznej poprawi możliwości prowadzenia ruchu pociągów.
- W kwietniu zapewniliśmy długoterminowe finansowanie tej inwestycji, dzięki podpisaniu umowy kredytowej z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, która umożliwi wsparcie w wysokości do 450 milionów euro - przypomina Piotr Hamarnik.

Trwa remont ulicy Świętokrzyskiej w Nowej Słupi. To słynne, turystyczne miasteczko. Zobacz galerię zdjęć poniżej.