- W Sandomierzu zakończono budowę nowego mostu na Wiśle, który pomyślnie przeszedł test obciążeniowy ciężarówkami o łącznej masie 306 ton.
- Nowa konstrukcja zastąpiła 70-letni obiekt, łącząc województwa świętokrzyskie i podkarpackie.
- Jakie są unikalne cechy techniczne i kiedy most zostanie w pełni oddany do użytku?
Dziewięć ciężarówek testowało nowy most w Sandomierzu
- Do próby obciążeniowej wykorzystaliśmy dziewięć samochodów ciężarowych (wywrotek), każdy o masie całkowitej 34 tony. Ustawione w odpowiednim miejscu i liczbie, na każdym z pięciu przęseł mostu, posłużyły do przeprowadzenia próbnego statycznego obciążenia. Takie badanie pozwoli określić sztywność ustroju nośnego obiektu mostowego poprzez „pomiar” jego ugięcia pod obciążeniem. Natomiast na podstawie pomiarów osiadania możliwa jest ocena nośności podpór - informuje Małgorzata Pawelec-Buras, rzecznik prasowy kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Stary most miał 70 lat
W tym tygodniu drogowcy przeprowadzili także obciążenia dynamiczne z wykorzystaniem poruszających się po moście wywrotek. Takie badania mają z kolei na celu określenie częstotliwości drgań, współczynnika tłumienia i dynamicznych właściwości przęseł.
Nowa konstrukcja mostu w ciągu drogi krajowej nr 77 Lipnik - Sandomierz - Stalowa Wola zastąpiła tę z 1953 roku. Drogowcy rozebrali stary obiekt po 70 latach, bezpośrednio przed rozpoczęciem prowadzonych robót budowlanych. W 2024 roku stalowe elementy nowego ustroju nośnego zmontowane zostały na istniejących, odpowiednio wzmocnionych podporach. Zabetonowano także płyta pomostu i kapy chodnikowe.
Co już wykonano?
W tym roku na chodnikach ułożona została izolacja i nawierzchnia z emulsji bitumicznej i barwnego kruszywa. Dzięki temu ciągi piesze zyskały docelowy wygląd.
- Wykonawca zamontował słupy oświetleniowe, bariery ochronne, a także wyróżniające się kolorem, widoczne z daleka polimerobetonowe deski gzymsowe. Wykonał także kanał technologiczny, chodnik techniczny oraz dylatacje. W kolejnym etapie ułożona została izolacja płyty pomostu, a następnie warstwy nawierzchni – ta z asfaltu lanego i kolejna, ścieralna SMA. Do wykonania pozostają już tylko roboty wykończeniowe i instalacyjne - wylicza Małgorzata Pawelec-Buras.
Auta pojadą dwoma mostami
Most powinien zyskać ostateczny kształt do jesieni, ale korzystanie z obiektu możliwe będzie w przyszłym roku, po wybudowaniu węzła w prawobrzeżnej części miasta. Węzeł pozwoli na skomunikowanie dwóch mostów (obecnie użytkowanego, oddanego do ruchu w 2011 roku i budowanego) z drogą krajową nr 77 i nowym, projektowanym przebiegiem drogi wojewódzkiej numer 723.
Ciekawostki na temat nowego mostu w Sandomierzu:
- Sama konstrukcja stalowa mostu waży około 1300 ton i składa się z 82 elementów.
- Łączna powierzchnia zmontowanych elementów to około 17 tysięcy metrów kwadratowych.
- Ponad rok temu zakończył się etap nasuwania najcięższego, 300-tonowego, mierzącego 100 m elementu stalowej konstrukcji mostu na podporę rzeczną.
- Po wybudowaniu mostu i węzła, sandomierska przeprawa przez Wisłę w ciągu DK77, stanowiąca także ważne połączenie komunikacyjne między województwem świętokrzyskim a Podkarpaciem, będzie dwujezdniowa. Ruch odbywał się będzie dwoma mostami - podsumowuje rzeczniczka GDDKiA w Kielcach.
Zobacz galerię zdjęć poniżej: tak prezentuje się Bulwar Wiślany w Sandomierzu.
