Dzięki pracom możliwa będzie bardziej atrakcyjna oferta połączeń międzyregionalnych m.in. w kierunku Warszawy i Łodzi. Przewidywany czas przejazdu pociągów w relacji Kielce – Warszawa wyniesie dwie godziny i 20 minut.
- Na trasie łącznicy ułożono już blisko kilometr nowego toru wzdłuż Centralnej Magistrali Kolejowej – informuje Izabela Miernikiewicz z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. – Zaawansowana jest budowa obiektów inżynieryjnych. Budowany jest wiadukt kolejowy, który zapewni dobrą komunikację drogową. Przewidziano również dobre warunki środowiskowe. Nowe przepusty i przebudowywane obiekty m.in. most nad rzeką Jeżówka wzdłuż CMK zapewnią odpowiednie odwodnienie linii kolejowej i swobodną migrację płazów i małych zwierząt – dodaje.
Wykonawca formuje także nasyp, na którym ułożony będzie tor. Do budowy nowej linii wykorzystywane jest blisko 6500 wywrotek ziemi i 9000 wywrotek kruszywa.
- Łącznica będzie zelektryfikowana i przystosowana do ruchu dwukierunkowego. Zapewni przejazd pociągów pasażerskich z prędkością 100 km/h, a towarowych 80 km/h – podkreśla Izabela Miernikiewicz.
Oddanie trasy do eksploatacji jest planowane w drugiej połowie 2022 r. Koszt inwestycji to prawie 43 mln zł, w tym dofinansowanie UE wynosi ponad 36 mln zł.