Spis treści
Dworzec kolejowy w Ostrowcu Świętokrzyskim jest kluczowy dla miejscowych pasażerów. Ten obiekt też został włączony do tak zwanego komponentu inwestycyjnego. Program ma przekształcać dworce w nowoczesne, funkcjonalne miejsca dla podróżnych.
Modernizacje dworców już w przyszłym roku
W ramach Programu „Dworce Przyjazne Pasażerom” zaplanowano łącznie 183 inwestycje na 181 dworcach. Na realizację 106 z nich, obejmujących modernizację, budowę, remont czy doposażenie, zabezpieczono 1,4 miliarda złotych netto (co odpowiada kwocie 1,722 mld zł brutto). Realizacja Programu rozpocznie się już w tym roku.
Nowy program PKP został skonstruowany w myśl zasady, że zainwestowany pieniądz ma podążać za pasażerem. Jak podkreśla Alan Beroud, prezes zarządu PKP S.A. i Grupy PKP, dworce są wizytówkami kolei i jednym z najważniejszych punktów styku z pasażerami. Inwestycje mają sprawić, że obiekty te będą bezpieczne, komfortowe i funkcjonalne – czyli będą to "Dworce Przyjazne Pasażerom".
PKP dąży do tworzenia dworców, które będą nie tylko estetyczne, ale przede wszystkim funkcjonalne i dostępne dla wszystkich użytkowników, włączając w to osoby, które mają ograniczone możliwości ruchu. Integralną częścią inwestycji jest także budowa parkingów, wiat rowerowych oraz nowa aranżacja placów przydworcowych.
Spółka współpracuje z przedsiębiorcami, którzy zajmują się na przykład usługami, gastronomią, handlem, ponadto z samorządami, dzięki czemu modernizowane dworce pełnią także istotne funkcje społeczne (np. jako siedziby instytucji publicznych lub centra kultury).
Priorytet dla mniejszych miejscowości
Przed utworzeniem nowego Programu spółka PKP przeprowadziła szczegółową analizę ponad 400 lokalizacji. Ostateczna lista dworców, które zostały objęte programem, była wynikiem ścisłego rankingu. W analizach brały udział terenowe oddziały gospodarowania nieruchomościami PKP S.A., a także uwzględniano zapytania kierowane przez samorządy. Program DPP objął także dworce z 59 nowych, dotychczas nie analizowanych lokalizacji. Kluczowym kryterium decydującym o zakwalifikowaniu danego dworca do programu była średnia liczba podróżnych korzystających z danej stacji.
Ważne znaczenie dla danej inwestycji miały także: przesiadkowy charakter dworca, obsługa nie tylko pociągów regionalnych/podmiejskich, ale także dalekobieżnych, potrzeba ochrony konserwatorskiej obiektu jako zabytku, liczba ludności) oraz możliwości zagospodarowania dworca po modernizacji.
Jak zaznaczają twórcy programu, około 60% nakładów zostanie przeznaczonych na dworce znajdujące się w miejscowościach liczących mniej niż 50 tysięcy mieszkańców.
Skąd pieniądze na inwestycje PKP?
Głównym źródłem finansowania nowych zadań inwestycyjnych mają być pieniądze pozyskane ze zbycia przez PKP S.A. akcji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na rzecz Skarbu Państwa. PKP deklaruje jednak, że nie wyklucza wykorzystania funduszy z innych źródeł. Dodatkowo, w przypadku pozyskania dodatkowych funduszy, możliwe będzie przeprowadzenie kolejnych 77 inwestycji dworcowych.
Ostrowiec Świętokrzyski znalazł się w tak zwanym komponencie inwestycyjnym - są w nim między innymi obiekty wymagające kompleksowej przebudowy.
"Dworce dla samorządów"
Niezależnie od listy Dworców Przyjaznych Pasażerom, PKP uruchamia kolejny program, którego głównym założeniem jest jeszcze bliższa współpraca z samorządami. Na te inwestycje przeznaczą do 100 milionów złotych ze środków planowanych na finansowanie inwestycji dworcowych.
Mieszkańcy Włoszczowy boją się ograniczenia liczby pociągów - zobacz galerię zdjęć poniżej.
