Nowe zdjęcia!

S7 powstaje za granicą świętokrzyskiego. To już ostatni odcinek na trasie z Warszawy do Krakowa

2024-11-21 9:55

Trwa budowa odcinka trasy S7 Kraków - Widoma w województwie małopolskim. Przypomnijmy, ekspresówką tą pojedziemy już wzdłuż całego świętokrzyskiego i dalej na północ przez region radomski aż do Warszawy.

Spis treści

  1. 13 kilometrów S7 jeszcze w 2024 roku?
  2. Ekspresówka przez Nową Hutę
  3. Krakowski odcinek S7 w 2026 roku
  4. Trasa ważna dla świętokrzyskiego i kraju

Odcinek Kraków - Widoma to ostatnia część trasy ekspresowej S7, której brakuje do połączenia Warszawy i Krakowa. Trasa składa się z dwóch części.

13 kilometrów S7 jeszcze w 2024 roku?

- Pierwsza z nich, tak zwany odcinek pozamiejski, to w większości dwupasmowa droga ekspresowa łącząca Widomą z węzłem Mistrzejowice. Od węzła Raciborowice S7 będzie miała trzy pasy. Całość ma ponad 13 kilometrów i planujemy udostępnić ją do ruchu pod koniec tego roku i połączyć tymczasowym zjazdem z S52 Północną Obwodnicą Krakowa - mówi Kacper Michna, rzecznik prasowy małopolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. 

Budowa tego odcinka jest zaawansowana w 86 procentach.

Ekspresówka przez Nową Hutę

Od węzła Mistrzejowice trasa biegnie przez Nową Hutę, omijając po zachodniej stronie kombinat metalurgiczny. Na 5-kilometrowej, miejskiej części trasy powstają dwa węzły – Mistrzejowice i Grębałów. Jest to skomplikowany pod względem inżynieryjnym fragment, gdyż droga przechodzi przez instalacje wodne, gazowe, teletechniczne, kanalizacyjne i ciepłownicze, a także sieci energetyczne niskiego, średniego i wysokiego napięcia.

Dodatkowo trasa koliduje z torami kolejowymi (przekracza je właśnie estakadą) i tramwajowymi (nad S7 będą dwa wiadukty dla tramwajów). Tam budowa tego jest zaawansowana w 56 procentach. 

Krakowski odcinek S7 w 2026 roku

- Odcinek miejski, ze względu na przeprojektowanie węzła Mistrzejowice, będzie skończony później. Zakładamy, że stanie się to w połowie 2026 roku. Wykonawcą trasy z Widomej do Nowej Huty jest konsorcjum Gülermak (lider) i Mosty Łódź. Wartość prac to nieco ponad miliard złotych. Inwestycja jest realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku. Budowa tego odcinka otrzymała dofinansowanie prawie 543 milionów złotych dofinansowania unijnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko i ponad 420 miliony zł w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko - dodaje Kacper Michna.

Trasa ważna dla świętokrzyskiego i kraju

Przypomnijmy, pod koniec ostatnich wakacji drogowcy otworzyli nowy, ponad 5-kilometrowy odcinek S7 między Miechowem a Szczepanowicami w Małopolsce. Droga ekspresowa S7 została poprowadzona nowym śladem, na wschód od dotychczasowego przebiegu drogi krajowej nr 7. Odcinek S7 Miechów – Szczepanowice łączy się z północną obwodnicą miasta i pozwala ominąć je od wschodu.

Rok wcześniej, we wrześniu 2023 oddano z kolei 19 kilometrów drogi ekspresowej od granicy województwa świętokrzyskiego (Moczydło) do węzła Miechów.

Droga ekspresowa S7 będzie docelowo mierzyć około 750 km i będzie jedną z najdłuższych (po S8) tras szybkiego ruchu w Polsce. To także część europejskiej drogi E77, która łączy trójmiejskie porty ze Słowacją i Węgrami. Na południe od Polski trasa biegnie przez Rużomberk i Zwoleń do Budapesztu.

Świętokrzyskie. "Kielecki Brodway" doczeka się przebudowy
Kielce Radio ESKA Google News
Autor:

QUIZ. Tablice rejestracyjne w Świętokrzyskiem. Sprawdź, czy znasz wszystkie

Pytanie 1 z 10
Z którego powiatu jest rejestracja TSZ?