Most na Wiśle w Sandomierzu ma już nową konstrukcję. Będzie szybsze połączenie dwóch województw

2025-09-16 13:31

Budowa mostu na Wiśle w Sandomierzu wkroczyła w decydującą fazę. Obiekt posiada już nową konstrukcję stalową, przeszedł próby obciążeniowe. W przyszłym roku połączy dwa województwa - świętokrzyskie i podkarpackie.

  • W Sandomierzu budowa mostu na Wiśle wkracza w kluczową fazę, z nową konstrukcją stalową i pomyślnymi próbami obciążeniowymi.
  • Obiekt, który połączy województwa świętokrzyskie i podkarpackie, ma już gotową nawierzchnię i infrastrukturę, a do ukończenia pozostały prace wykończeniowe.
  • Trwa budowa nowego węzła komunikacyjnego, który zapewni dwujezdniową przeprawę i usprawni ruch. Czy kierowcy pojadą nim wcześniej niż zakładano?

Budują most w Sandomierzu. Jaki postęp robót?

- Most przez Wisłę w Sandomierzu ma już nową konstrukcję stalową, płytę pomostu, izolację, nawierzchnię, chodniki, bariery i infrastrukturę oświetleniową. Konstrukcja została zmontowana jeszcze w ub. roku na wzmocnionych podporach rozebranego wcześniej obiektu. W tym roku most pomyślnie przeszedł próbne obciążenie. Do wykonania pozostało m.in. oznakowanie poziome, roboty wykończeniowe, instalacyjne, prace przy przełożeniu mediów i zabezpieczeniach antykorozyjnych wewnątrz konstrukcji - informuje Małgorzata Pawelec-Buras, rzecznik prasowy kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. 

Szybciej do Tarnobrzega i Stalowej Woli

Po zmontowaniu konstrukcji mostu przez Wisłę w Sandomierzu przyszła kolej na budowę połączenia obiektu z drogą krajową nr 77, projektowanym nowym drogi wojewódzkiej 723 i lokalnymi ulicami w prawobrzeżnej części miasta. Zapewni je nowy węzeł, przy którym prowadzone są już roboty ziemne i palowe. 

- Docelowo przeprawa przez Wisłę w ciągu drogi krajowej nr 77 będzie dwujezdniowa – nowym mostem pojedziemy w kierunku Tarnobrzega i Stalowej Woli, obecnie użytkowanym w kierunku Lipnika i Kielc. Taka przeprawa czyli skierowanie ruchu także na budowany most będzie możliwa po wybudowaniu włączenia obu obiektów do układu komunikacyjnego w prawobrzeżnej części miasta czyli po wybudowaniu węzła komunikującego mosty, drogę krajową nr 77, nowy, projektowany obecnie odcinek drogi wojewódzkiej 723 i miejskie drogi lokalne - dodaje Pawelec-Buras.

Świętokrzyskie. Sandomierz zwany "małym Rzymem" to raj dla turystów

Kierowcy pojadą wcześniej?

Budowa węzła potrwa co najmniej do końca przyszłego, 2026 roku. Drogowcy zapewniają, że połączenie z prawobrzeżną częścią Sandomierza będzie szybsze niż dotąd. Niewykluczone, że kierowcy pojadą wcześniej nowym obiektem, ponieważ wykonawca planuje okresowe wykorzystanie mostu do wprowadzania tymczasowej organizacji ruchu i przełożeń ruchu na czas budowy połączeń między mostami a węzłem. Takie rozwiązania możliwe byłyby najwcześniej w połowie przyszłego roku. 

Dogodne połączenie

W ramach dwupoziomowego węzła w prawobrzeżnej części miasta wybudowane zostanie zespolone podłużne rondo, a nad nim wiadukt. Z ronda zjedziemy na most, na drogę krajową nr 77 (ulica Lwowska), na nowy, projektowany obecnie odcinek drogi wojewódzkiej 723 oraz w miejskie drogi lokalne.

Dwujezdniowy wiadukt nad rondem zapewni bezpośrednie i szybkie połączenie mostów z nowym przebiegiem drogi wojewódzkiej w kierunku Tarnobrzega. Z mostu będziemy mogli zjechać bezpośrednio na wiadukt, co znacznie upłynni ruch tranzytowy przez miasto i odciąży połączenia lokalne. Wybudowana zostanie także łącznica, którą zjedziemy z mostu w rondo, jeśli będziemy chcieli wjechać w ulicę Lwowską lub inne drogi lokalne. Możliwe będą alternatywne połącznia. Również z ronda zjedziemy w drogę wojewódzką, a także na most w kierunku starego miasta.

Kielce Radio ESKA Google News
Rozmowa na Plus
Jarosław Gromadziński: Państwo jest tak silne, jak jego najsłabsze ogniowo
QUIZ. Co wiesz o Sandomierzu? Sprawdź czy znasz historię miasta oraz ciekawostki z nim związane
Pytanie 1 z 8
Rokitek w Sandomierzu to nazwa...