Spis treści
- 13 kilometrów S7 jeszcze w 2024 roku?
- Ekspresówka przez Nową Hutę
- Krakowski odcinek S7 w 2026 roku
- Trasa ważna dla świętokrzyskiego i kraju
Odcinek Kraków - Widoma to ostatnia część trasy ekspresowej S7, której brakuje do połączenia Warszawy i Krakowa. Trasa składa się z dwóch części.
13 kilometrów S7 jeszcze w 2024 roku?
- Pierwsza z nich, tak zwany odcinek pozamiejski, to w większości dwupasmowa droga ekspresowa łącząca Widomą z węzłem Mistrzejowice. Od węzła Raciborowice S7 będzie miała trzy pasy. Całość ma ponad 13 kilometrów i planujemy udostępnić ją do ruchu pod koniec tego roku i połączyć tymczasowym zjazdem z S52 Północną Obwodnicą Krakowa - mówi Kacper Michna, rzecznik prasowy małopolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Budowa tego odcinka jest zaawansowana w 86 procentach.
Ekspresówka przez Nową Hutę
Od węzła Mistrzejowice trasa biegnie przez Nową Hutę, omijając po zachodniej stronie kombinat metalurgiczny. Na 5-kilometrowej, miejskiej części trasy powstają dwa węzły – Mistrzejowice i Grębałów. Jest to skomplikowany pod względem inżynieryjnym fragment, gdyż droga przechodzi przez instalacje wodne, gazowe, teletechniczne, kanalizacyjne i ciepłownicze, a także sieci energetyczne niskiego, średniego i wysokiego napięcia.
Dodatkowo trasa koliduje z torami kolejowymi (przekracza je właśnie estakadą) i tramwajowymi (nad S7 będą dwa wiadukty dla tramwajów). Tam budowa tego jest zaawansowana w 56 procentach.
Krakowski odcinek S7 w 2026 roku
- Odcinek miejski, ze względu na przeprojektowanie węzła Mistrzejowice, będzie skończony później. Zakładamy, że stanie się to w połowie 2026 roku. Wykonawcą trasy z Widomej do Nowej Huty jest konsorcjum Gülermak (lider) i Mosty Łódź. Wartość prac to nieco ponad miliard złotych. Inwestycja jest realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku. Budowa tego odcinka otrzymała dofinansowanie prawie 543 milionów złotych dofinansowania unijnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko i ponad 420 miliony zł w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko - dodaje Kacper Michna.
Trasa ważna dla świętokrzyskiego i kraju
Przypomnijmy, pod koniec ostatnich wakacji drogowcy otworzyli nowy, ponad 5-kilometrowy odcinek S7 między Miechowem a Szczepanowicami w Małopolsce. Droga ekspresowa S7 została poprowadzona nowym śladem, na wschód od dotychczasowego przebiegu drogi krajowej nr 7. Odcinek S7 Miechów – Szczepanowice łączy się z północną obwodnicą miasta i pozwala ominąć je od wschodu.
Rok wcześniej, we wrześniu 2023 oddano z kolei 19 kilometrów drogi ekspresowej od granicy województwa świętokrzyskiego (Moczydło) do węzła Miechów.
Droga ekspresowa S7 będzie docelowo mierzyć około 750 km i będzie jedną z najdłuższych (po S8) tras szybkiego ruchu w Polsce. To także część europejskiej drogi E77, która łączy trójmiejskie porty ze Słowacją i Węgrami. Na południe od Polski trasa biegnie przez Rużomberk i Zwoleń do Budapesztu.