Budują most na Wiśle w Sandomierzu
Nowa konstrukcja mostu w ciągu drogi krajowej nr 77 Lipnik - Sandomierz - Stalowa Wola zastąpi obiekt z 1953 roku, który został rozebrany po 70. latach, bezpośrednio przed rozpoczęciem trwających obecnie robót budowlanych. W 2024 roku stalowe elementy ustroju nośnego zmontowane zostały na istniejących, odpowiednio wzmocnionych podporach. Zabetonowane zostały także płyta pomostu i kapy chodnikowe.
O tej inwestycji pisaliśmy już tutaj:
Postępy prac
- W tym roku na chodnikach ułożona została izolacja i nawierzchnia z emulsji bitumicznej i barwnego kruszywa. Dzięki temu ciągi piesze zyskały docelowy wygląd. Wykonawca zamontował słupy oświetleniowe, bariery ochronne, a także wyróżniające się kolorem, widoczne z daleka polimerobetonowe deski gzymsowe. Wykonał także kanał technologiczny, chodnik techniczny oraz dylatacje, czyli urządzenia niwelujące techniczne szczeliny w konstrukcji mostu - przekazuje Małgorzata Pawelec-Buras, rzecznik prasowy kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Kiedy koniec robót?
Kolejnym etapem będą roboty bitumiczne, czyli układanie warstw nawierzchni jezdni, zaś później prace wykończeniowe oraz instalacyjne. Most powinien zyskać ostateczny kształt do jesieni, ale z mostu będzie można korzystać w 2026 roku, po wybudowaniu węzła w prawobrzeżnej części miasta. Węzeł pozwoli na skomunikowanie dwóch mostów (obecnie użytkowanego, oddanego do ruchu w 2011 roku i budowanego) z drogą krajową numer 77 i nowym przebiegiem trasy wojewódzkiej nr 723.
Ciekawostki na temat nowego mostu w Sandomierzu
- Sama konstrukcja stalowa mostu waży około 1300 ton i składa się z 82 elementów.
- Łączna powierzchnia zmontowanych elementów to około 17 tysięcy metrów kwadratowych. Część z nich montowana była na wzmocnionych podporach zalewowych z użyciem dźwigu. Pozostałe zostały nasunięte na także wzmocnioną podporę nurtową znajdującą się w rzece.
- Rok temu zakończył się etap nasuwania najcięższego, 300-tonowego, mierzącego 100 metrów elementu stalowej konstrukcji mostu na podporę rzeczną. Skomplikowaną i dokładnie monitorowaną operację poprzedziły kilkutygodniowe przygotowania.
- Po wybudowaniu mostu i węzła, sandomierska przeprawa przez Wisłę w ciągu DK77, stanowiąca także ważne połączenie komunikacyjne między woj. świętokrzyskim a Podkarpaciem, będzie dwujezdniowa. Ruch odbywał się będzie dwoma mostami - zapowiada Małgorzata Pawelec-Buras z GDDKiA Kielce.
Wąwóz Świętej Królowej Jadwigi to jedna z największych atrakcji turystycznych w Sandomierzu. Jak wygląda? Zobacz galerię zdjęć poniżej.
