Galeria zdjęć

S74 pobiegnie przez Kielce! Wybudują między innymi dwa tunele! Kiedy ruszą roboty na ekspresówce?

2024-12-02 7:51

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przygotowuje się do rozpoczęcia budowy odcinka trasy S74 z Mniowa do stolicy województwa świętokrzyskiego. Kiedy z kolei wystartują prace na miejskiej, kieleckiej części ekspresówki? Inwestor zdradza więcej szczegółów.

Spis treści

  1. Dziś są korki oraz hałas
  2. Kiedy ruszą roboty na S74 Kielce Zachód - Kielce?
  3. Trasa połączy wschód z zachodem Kielc
  4. 30 kilometrów z Mniowa do Cedzyny
  5. Nowe obiekty na S74 w Kielcach
  6. Ekspresowy ciąg drogowy

Dziś są korki oraz hałas

Kierowcy stoją w korkach, część mieszkających w pobliżu ulic Łódzkiej czy Jesionowej narzeka na hałas i z niecierpliwością czeka na to, aż powstanie nowa trasa. Po zakończeniu inwestycji nie będą już odczuwali skutków natężenia ruchu.

Inwestycja skutecznie odseparuje tranzytowy od lokalnego dzięki przeprowadzeniu ciągu głównego S74 na przeważającym odcinku w wykopie. W ramach prac powstaną m.in. dwa tunele drogowe. Dzięki inwestycji poprawi się bezpieczeństwo i komfort zarówno podróżujących tranzytem, jak i korzystających z połączeń typowo lokalnych w samych Kielcach.

Kiedy ruszą roboty na S74 Kielce Zachód - Kielce?

Dwujezdniowa droga ekspresowa o długości 5 kilometrów nie tylko ułatwi wjazd do Kielc z S7, ale także połączy dwa odcinki S74 - realizowany obecnie Przełom/Mniów – Kielce Zachód z już funkcjonującym od Kielc do Cedzyny.

W tym roku złożyliśmy wniosek do wojewody świętokrzyskiego decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Zakładamy, że nastąpi to już w 2025 roku. Uzyskanie decyzji pozwoli na rozpoczęcie prac budowlanych, a także procedury związanej z wypłatą odszkodowań za nieruchomości pod drogę - przekazuje serwisowi kielce.eska.pl Małgorzata Pawelec-Buras, rzecznik prasowy kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

- Wykonawca przedstawił ogólne założenia dotyczące organizacji ruchu w czasie robót budowlanych. Planowane jest m.in. skierowanie ruchu typowo tranzytowego na objazd, a także wybudowanie w pierwszej kolejności ulicy wzdłuż przyszłej trasy ekspresowej, przełożenie na nią ruchu z obecnej drogi krajowej numer 74, a by w tym śladzie można było budować S74. Określony w umowie czas na wykonanie robót to 19 miesięcy z doliczeniem trzymiesięcznych okresów zimowych, co najmniej dwóch. W okresach zimowych wykonawcy mogą zatrzymać prace, jeżeli na ich realizację nie pozwoli pogoda, ale częściej przy sprzyjającej aurze kontynuują niektóre roboty budowlane - dodaje Małgorzata Pawelec-Buras.

Trasa połączy wschód z zachodem Kielc

Jak przypomina rzeczniczka GDDKiA w Kielcach, zainteresowani mieszkańcy kieleckich osiedli, które znajdują się najbliżej trasy, znają już rozwiązania dotyczące tego odcinka. Dyrekcja jest też w stałym kontakcie z władzami Miasta Kielce.

- Dzięki nowej trasie ekspresowej komunikacja wschodnich części miasta z zachodnimi, węzła Kielce-Cedzyna z Kielce-Zachód będzie zdecydowanie lepsza i sprawniejsza, zachowaliśmy także wszystkie połączenia północ-południe, a niektóre dodatkowo usprawniliśmy - mówi rzeczniczka GDDKiA.

Warto dodać, że po wybudowaniu S74 przejazd między tymi rejonami Kielc może potrwać około 3-4 minuty. Dziś, w porze tak zwanego szczytu, niekiedy potrzeba na to nawet 30-40 minut! W przyszłości dla ruchu lokalnego zachowane zostaną wszystkie dotychczasowe połączenia komunikacyjne północ-południe, z uwzględnieniem ruchu pieszego.  Lokalne skrzyżowania usytuowane będą nad drogą ekspresową, w większości na dotychczasowym poziomie.  

30 kilometrów z Mniowa do Cedzyny

Umowę na zaprojektowanie i wybudowanie odcinka drogi ekspresowej S74 węzeł Kielce Zachód – Kielce drogowcy podpisali w 2023 roku. Inwestycję realizuje wyłoniony w przetargu wykonawca, firma Intercor, za 713,4 miliona złotych.

Po wybudowaniu przejścia przez Kielce kierowcy korzystać będą nieprzerwanie z blisko 30-kilometrowego odcinka ekspresowej trasy między Mniowem a Cedzyną. Tym samym znacząco poprawią się warunki jazdy dla kierowców podróżujących między województwami łódzkim, świętokrzyskim i podkarpackim, a także dla mieszkańców Kielc i okolic - wspomina Małgorzata Pawelec-Buras.

Nowe obiekty na S74 w Kielcach

W ramach inwestycji planowane są:

  • budowa dwóch węzłów drogowych (Hubalczyków, Zagnańska) 
  • budowa dwóch tuneli.  Dłuższy z nich, około półkilometrowy, planowany jest na odcinku sąsiadującym z zabudową osiedlową między ulicami Klonową a Warszawską. To odpowiedź na postulaty mieszkańców miasta,
  • budowa wiaduktu nad S74 w ciągu ulicy Transportowców,
  • ronda nad tunelem pod ulicą Olszewskiego,
  • wiaduktu w ciągu drogi krajowej numer 73 w obrębie węzła Bocianek,
  • wzdłuż nowego odcinka przewidziano obsługę ruchu rowerowego. 

Ekspresowy ciąg drogowy

Przejście przez Kielce to kluczowa inwestycja dla budowy S74. Droga w przyszłości połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie, poprawiając także skomunikowanie z woj. lubelskim. Mieszkańcom Kielc ułatwi dojazd do węzłów autostradowych w okolicach Łodzi i przejść granicznych w woj. podkarpackim.  Mieszkańcom regionu świętokrzyskiego i podkieleckich gmin zapewni komfortowy wjazd do stolicy województwa, łatwy dojazd do miejsc pracy, szkół i urzędów.  

Do włączenia nowej drogi przystosowany został węzeł Kielce Zachód, wybudowany w ciągu S7 na obwodnicy Kielc oraz istniejący, około 7-kilometrowy odcinek S74 Kielce - Cedzyna z węzłem Bocianek. W marcu 2022 roku rozpoczęła się realizacja S74 Przełom/Mniów - węzeł Kielce Zachód, a to oznacza, że po wybudowaniu przejścia przez Kielce kierowcy korzystać będą nieprzerwanie z blisko 30-kilometrowego odcinka ekspresowej trasy między Mniowem a Cedzyną.  

Więcej o robotach na odcinku S74 Mniów - Kielce informowaliśmy tutaj:

Kielce Radio ESKA Google News
Autor:
Świętokrzyskie. Fabryka Majonezu Kieleckiego będzie rozbudowana
Jak dobrze znasz osiedla w Kielcach? Quiz nie tylko dla "Scyzoryków"!
Pytanie 1 z 10
Na którym kieleckim osiedlu znajduje się ulica Jana Karskiego?
Porachunki Osobiste
Inwestycje drogowe. Czy najniższa cena nadal jest gwarantem wygrania przetargu? PORACHUNKI OSOBISTE