Spis treści
- Nowe ronda w Świętokrzyskiem przed Bożym Narodzeniem
- Jakie zmiany na trasach nr 9 i 74?
- Postępy prac na obwodnicy Opatowa
- Nowe obiekty pod Opatowem
Nowe ronda w Świętokrzyskiem przed Bożym Narodzeniem
- Od wtorku 10 grudnia bez utrudnień jeździmy po rondach w Adamowie na drodze krajowej numer 74 i w Zochcinku na DK nr 9 wybudowanych w ramach dwóch realizowanych odcinków - obwodnicy Opatowa i łącznika północnego do obwodnicy. Obie inwestycje zakończą się w przyszłym roku, ale ronda zostały udostępnione już teraz, aby ułatwić podróżowanie także w okresie świąteczno-noworocznym. Od listopada korzystamy także z ronda w Okalinie na DK9 - przypomina Małgorzata Pawelec-Buras, rzecznik prasowy kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Jakie zmiany na trasach nr 9 i 74?
Rondo w Adamowie na odcinku Opatów – Annopol skomunikuje w przyszłości budowany łącznik północny DK74 do obwodnicy Opatowa z istniejącą trasą. Rondo w Zochcinku na DK9 między Ostrowcem Świętokrzyskim a Opatowem znajduje się w obrębie budowanego węzła, który skomunikuje istniejącą „dziewiątkę” z jej nowym dwujezdniowym przebiegiem jako obwodnicy Opatowa, a także z łącznikiem północnym DK74.
- W czasie robót na obu rondach obowiązywał ruch wahadłowy sterowny sygnalizacją świetlną, od 10 grudnia ruch okrężny odbywa się płynnie, co znacznie usprawniło komunikację na trasach wylotowych z miasta. W listopadzie udostępnione zostało na podobnej zasadzie rondo w Okalinie na odcinku DK9 Opatów - mówi Pawelec-Buras.
Postępy prac na obwodnicy Opatowa
Ogólne zaawansowanie prac na budowie obwodnicy Opatowa w ciągu DK9 i S74 zbliża się do 80 procent, a łącznika północnego w ciągu DK74 nawet do 90 procent. Warstwa podbudowy asfaltowej i przedostatnia warstwa wiążąca nawierzchni ułożone są na dwujezdniowej trasie głównej obwodnicy Opatowa w około 75 procentach.
Pierwsza warstwa nawierzchni ułożona jest już na dziewięciu mostach, w tym na najdłuższej 300-metrowej estakadzie. Trwają roboty na kolejnym, dziesiątym obiekcie. Gotowe są konstrukcje nośne wszystkich mostów i wiaduktów budowanych w ramach obwodnicy.
Nowe obiekty pod Opatowem
Licząca około 12 kilometrów obwodnica w ciągu DK9 i S74 będzie biegła po południowo-zachodniej stronie Opatowa. Co powstanie na nowej trasie?
- Na skrzyżowaniu obecnej DK74 z nowym przebiegiem DK9, a także na włączeniu przyszłej S74 do istniejącej DK9 budowane są bezkolizyjne ronda.
- Planowane są dwa węzły drogowe. Pierwszy na skrzyżowaniu istniejącej DK9 z jej przyszłym przebiegiem i z budowanym tzw. łącznikiem północnym do DK74. Drugi węzeł powstanie w Marcinkowicach, na skrzyżowaniu planowanej drogi ekspresowej S74 z projektowaną DK9, zapewniając także skomunikowanie z drogą wojewódzką nr 757 do Staszowa.
- 20 obiektów inżynierskich, w tym 13 mostów, wiaduktów, estakad.
- Kładka dla pieszych oraz 6 dużych przepustów ekologicznych.
- Inwestycja zakłada budowę, w większości po nowym śladzie, odcinka dwujezdniowej DK9 klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości 5,1 km i odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości 6,5 km.
- Koszt budowy obwodnicy Opatowa i łącznika to ponad 461 milionów złotych. Z obu odcinków korzystać będziemy już w przyszłym roku - zapowiada rzeczniczka GDDKiA w Kielcach.