Spis treści
- Wymienią perony, tory, trakcję
- Podróż będzie szybsza
- Modernizacja trasy Skarżysko - Kielce - Kozłów w trzech etapach
- Kiedy finał robót na kolejowej "ósemce"?
Wymienią perony, tory, trakcję
- Trasa, która łączy Świętokrzyskie na osi północ-południe, zyska nowe możliwości transportu ludzi i towarów. Wymienimy perony, tory, sieć trakcyjną i system sterowania ruchem pociągów. Wybudujemy nowe wiadukty i przejścia podziemne. Skrócimy czas przejazdu i ułatwimy dostęp do pociągów dla tysięcy podróżnych w regionie - mówi Piotr Hamarnik, rzecznik prasowy spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.
W ramach inwestycji powstaną także:
- nowoczesne perony na stacjach i przystankach, które będą w pełni dostępne dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się,
- nowe skrzyżowania bezkolizyjne,
- nowe urządzenia na przejazdach kolejowo-drogowych.
Podróż będzie szybsza
Dzięki podniesieniu prędkości pociągów do 120 km/h, a także dobudowie dodatkowych torów na stacjach, zwiększy się przepustowość tego odcinka.
- Strategiczna inwestycja dla województwa świętokrzyskiego będzie polegać na całkowitej przebudowie i unowocześnieniu infrastruktury kolejowej na najważniejszej trasie w regionie, która komunikuje Kielce z Krakowem, Łodzią, Radomiem i Warszawą, a także pełni istotną rolę w przewozie towarów w tej części Polski - dodaje Piotr Hamarnik z PKP PLK.
Modernizacja trasy Skarżysko - Kielce - Kozłów w trzech etapach
– Rozwój nowoczesnej sieci transportowej to jeden z kluczowych kierunków inwestycyjnych Europejskiego Banku Inwestycyjnego w Polsce - na ten cel przeznaczyliśmy już w sumie ponad 35 miliardów euro od początku działalności w kraju. Rozbudowa połączeń kolejowych jest szczególnie ważna, ponieważ przyczynia się do poprawy mobilności i rozwoju regionalnego, działając jednocześnie na rzecz klimatu i środowiska - przypomina Teresa Czerwińska, wiceprezes Europejskiego Banku Inwestycyjnego.
Projekt „Prace na linii kolejowej nr 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów” podzielono na trzy etapy. Inwestor ma już gotowe projekty odcinka Skarżysko-Kamienna – Tumlin i Sitkówka Nowiny – Kozłów, które powstały przy wsparciu Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Kolejarze szykują się do opracowania projektu dla odcinka Sitkówka Nowiny – Tumlin, obejmującego również stację Kielce Główne.
Kiedy finał robót na kolejowej "ósemce"?
- W listopadzie 2024 roku rozpoczęliśmy prace na południowym odcinku linii kolejowej numer 8. Zadanie za ponad 300 milionów złotych to modernizacja 11 kilometrów torów, wraz ze stacją w Kozłowie oraz przystankiem w Klimontowie i będzie gotowe w 2027 roku. Rok później planujemy zakończyć prace na północnym odcinku tej linii kolejowej, pomiędzy Skarżyskiem-Kamienną a Tumlinem. Obecnie trwa procedura przetargowa. Ten fragment inwestycji ubiega się również o współfinansowanie przez Unię Europejską w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej”. Całość zadania została wpisana do Krajowego Programu Kolejowego z datą realizacji do 2032 roku - podsumowuje Piotr Hamarnik.
