W święta wiele placówek medycznych w Świętokrzyskiem będzie zamkniętych. Warto jednak wiedzieć, że część z nich będzie dyżurować nawet całą dobę i tam otrzymamy pomoc, gdy zachorujemy czy ulegniemy wypadkowi.
- Przede wszystkim w pierwszej kolejności powinniśmy pomyśleć o przychodniach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Przyjmują one pacjentów w godz. 18 - 8 rano następnego dnia od poniedziałku do piątku i przez całą dobę w soboty, niedziele, święta. Nie potrzeba żadnego skierowania czy wcześniejszej rejestracji - informuje Beata Szczepanek, rzeczniczka świętokrzyskiego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia.
W naszym regionie funkcjonuje 18 przychodni dyżurujących, z czego trzy w Kielcach: przy ul. Artwińskiego 6, Robotniczej 1 i św. Leonarda 10.
Na SOR tylko w wyjątkowych przypadkach
W razie nagłego zdarzenia, pogorszenia stanu zdrowia zagrażającemu życiu możemy skorzystać z pomocy szpitalnych oddziałów ratunkowych lub izb przyjęć. W świętokrzyskim mamy 11 SOR-ów (w tym trzy w Kiecach, przy Wojewódzkim Szpitalu Zespolonym, ul. Grunwaldzka 45, Szpitalu Kieleckim, ul. Kościuszki 25 i MSW, ul. Wojska Polskiego 51 oraz pobliski SOR w szpitalu w Czerwonej Górze) oraz 8 izb przyjęć.
- Co ważne, na SOR i IP zgłaszamy się wyłącznie w stanach zagrożenia życia, podobnie, jak w przypadku wezwania pogotowia ratunkowego 999 lub powiadamiania numeru alarmowego 112 - apeluje Beata Szczepanek.
Co w przypadku bólu zęba?
W razie nagłego bólu zęba możemy skorzystać z placówek stomatologicznej pomocy doraźnej (w dni powszednie są one czynne w godz. 19 - 7 rano następnego dnia, w sobotę, niedzielę i święta - całodobowo). W województwie świętokrzyskim są to: Corten Medic, Kielce ul. Legionów 3/7 (budynek stadionu piłkarskiego) oraz N.Z.O.Z. Dens Lux, Starachowice, ul. Batalionów Chłopskich 6 (budynek szpitala w Starachowicach).
Warto też pamiętać, że dostępna jest także Teleplatforma Pierwszego Kontaktu (TPK). Wystarczy zadzwonić pod numer 800 137 200.m n
- To jeden, bezpłatny numer w całej Polsce czynny w godz. 18 - 8 rano następnego dnia (od poniedziałku do piątku) i przez całą dobę w soboty, niedziele, święta, dni ustawowo wolne od pracy. Kontaktując się z infolinią TPK otrzymamy poradę pielęgniarki, położnej lub lekarza w formie teleporady. W razie wskazań medycznych także e-receptę, e-skierowanie i e-zwolnienie - wylicza rzeczniczka świętokrzyskiego oddziału NFZ.
Co warto podkreślić, konsultacje prowadzone są w języku polskim, angielskim, ukraińskim oraz migowym.
Polecany artykuł: