Spis treści
- 27 kilometrów nowych dróg w Świętokrzyskiem
- Obwodnica Opatowa czeka
- S74 – najdłuższy plac budowy
- Wąchock będzie miał obwodnicę
- Most i najdłuższe estakady
- Zatoki, ronda, nowe skrzyżowania
- Tegoroczne plany dotyczące działań na sieci dróg krajowych województwa świętokrzyskiego są ściśle związane z zadaniami, które realizowaliśmy w 2024 roku. Planujemy zakończenie czterech dużych inwestycji drogowych - zapowiada Małgorzata Pawelec-Buras, rzecznik prasowy kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
27 kilometrów nowych dróg w Świętokrzyskiem
W 2025 roku kierowcy pojadą:
- obwodnicą Opatowa w ciągu drogi krajowej numer 9 i ekspresowej S74 wraz z łącznikiem północnym w ciągu DK74,
- obwodnicą Wąchocka w ciągu DK42,
- mostem w Sandomierzu w ciągu DK77.
Obwodnice mają być gotowe w pierwszej połowie a most i nowy węzeł w Sandomierzu do końca 2025 roku.
- Łącznie oddamy około 27 kilometrów nowych dróg, w tym 7 km drogi ekspresowej S74. Zakończymy kontrakty o łącznej wartości około 1,2 miliarda złotych - przypomina Małgorzata Pawelec-Buras.
Obwodnica Opatowa czeka
2025 rok upłynie pod znakiem realizacji drogi ekspresowej S74 w województwie świętokrzyskim. W systemie Projektuj i buduj realizujemy aż 105 km tej trasy. Najbardziej zaawansowany jest odcinek obwodnicy Opatowa, którym pojedziemy już za kilka miesięcy. W ubiegłym roku wykonane zostały konstrukcje obiektów mostowych, prowadzone były także roboty nawierzchniowe, które teraz będą kontynuowane. W podobnym stopniu zaawansowane są roboty na łączniku północnym DK74 do obwodnicy. Jeden z wiaduktów nad drogą został oddany do użytkowania w grudniu 2024 r.
S74 – najdłuższy plac budowy
W grudniu 2024 roku rozpoczęły się roboty budowlane na kolejnym odcinku S74 od Mniowa do Kielc (16,5 km). Niektóre prace wykonywane będą także zimą, jeśli pozwolą na to warunki pogodowe. Inwestycja potrwa do końca 2026 roku.
Po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) drogowcy planują rozpocząć roboty na trzech kolejnych odcinkach S74:
- od granicy woj. Łódzkiego i świętokrzyskiego do Mniowa (27,5 km),
- od Łagowa do Opatowa (18,3 km),
- na przejściu przez Kielce (5 km).
- Wnioski o wydanie decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) złożyliśmy do Wojewody Świętokrzyskiego w 2024 roku. W tym kwartale planowane jest złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID dla najdłuższego odcinka S74 od Cedzyny do Łagowa (30 km). Jest to również najdroższy kontrakt w historii woj. świętokrzyskiego (ok. 1,1 miliarda złotych). Po uzyskaniu wszystkich decyzji ZRID dla odcinków S74 będziemy mieć najdłuższy do tej pory „ekspresowy” plac budowy. Roboty mogą objąć nawet 95 km tej trasy! - zaznacza rzeczniczka oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Kielcach.
Wąchock będzie miał obwodnicę
W tym roku dyrekcja planuje zakończyć roboty na obwodnicy Wąchocka, realizowanej w ciągu DK42 w ramach Programu budowy 100 obwodnic (PB100). W ubiegłym roku na połowie 12-kilometrowego odcinka ułożona została ostatnia warstwa nawierzchni. W tym roku kontynuowane będą roboty bitumiczne, a także prace przy obiektach mostowych. Zaawansowanie prac przy trzech wiaduktach pozwoliło na udostępnienie w 2024 roku trzech połączeń lokalnych.
Most i najdłuższe estakady
- Kontynuujemy rozpoczęte w lipcu 2024 r. prace na budowie drugiego odcinka obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej w ciągu drogi krajowej numer 73 (4,4 km). W tym roku rozpocznie się m.in. budowa konstrukcji nośnych dwóch najdłuższych estakad na sieci dróg krajowych województwa świętokrzyskiego (o długości prawie 500 i ponad 300 m) przy zastosowaniu technologii nawisowej. Inwestycja zakończy się w 2026 r. Wtedy kierowcy korzystać będą z dwóch odcinków obwodnicy o łącznej długości ok. 8,5 km - dodaje Małgorzata Pawelec-Buras.
Długość większej z estakad na obwodnicy Morawicy jest porównywalna z długością mostu przez Wisłę w Sandomierzu. Pod koniec roku drogowcy planują zakończenie budowie tego obiektu i węzła w ciągu drogi krajowej numer 77. W ubiegłym roku wykonana i zabetonowana została konstrukcja mostu. W tym roku kontynuowane będą roboty na obiekcie, rozpoczną się też prace przy budowie węzła, który komunikować będzie nową przeprawę mostową z istniejącą DK77 i projektowanym odcinkiem drogi wojewódzkiej.
Zatoki, ronda, nowe skrzyżowania
W 2025 roku, w pierwszym kwartale, drogowcy planujemy m.in. podpisanie umowy na budowę zatok z odcinkami chodników w Lisowie na DK73. W drugiej połowie roku, po uzyskaniu decyzji ZRID, chcą ogłosić przetargi na przebudowę skrzyżowań w Stopnicy na DK73 i w Zawadzie na DK74. W obu miejscowościach zaprojektowano ronda. Inwestor będzie kontynuował projektowanie chodnika w podkieleckim Górnie wzdłuż DK74 oraz chodnika i ścieżki rowerowej na odcinku DK42 Nowy Kazanów – Końskie na północy województwa.
Więcej o planowanych inwestycjach na drogach krajowych pisaliśmy tutaj: